Vi har nettopp fått inn Titus Fireline i pur titan på test fra importøren Rakkar.no, og går høsten lyst i møte. En klassisk hardtail i ren 3Al/2.5V-titan – som enkelt sagt betyr at titanlegeringen inneholder tre prosent aluminium og 2,5 prosent vanadium, akkurat som de aller fleste andre titanrammer på markedet.
Løs ramme for 15 000
Titan er det uforgjengelige materialet som gang på gang viser seg å være ypperlig til vår bruk. Et bra valg hvis man vil ha noe som skiller seg ut og varer lengre, men koster tilsvarende.
Her har Titus skaffet seg stor posisjon blant entusiaster, og nå som en norsk importør kan levere en smått sagnomsust titanramme til listepris på 14.990 kr, må jo dette testes ut!
Titus leverer skreddersøm også og Fireline kommer i tillegg i 29'er utgave for den som vil ha større hjul. Vi har dog en standard 26'er på test. Utbyttbare dropouter gjør Fireline om til en singlespeed på nullkommaniks, noe vi applauderer med forbehold om at det holder.
Ellers er rørene som vanlig fra Titus spesielt tilpasset til hver enkelt størrelse: De minste rammene får litt lettere rørsett - mens de største rammene har godstykkelse og bearbeiding spesielt tilpasset tyngre syklister.
Fås også med karbonvegger
Har du nylig arvet penger og vil bli kvitt dem ekstra fort, kan du for eksempel bestille Fireline i Exogrid-varianten der flere felter av seterør og underrør er skåret ut for å spare vekt, og styrken beholdt ved hjelp av et karbonskall som ligger inne i røret og dekker åpningene.
Titus leverer først og fremst løse rammer noe som også er importørens policy, men de leverer også utstyrspakker hvis kunden ønsker det. Hvis rakkar.no kan gi deg en bra pris på utstyret som sitter på sykkelen vi tester, bør det absolutt vurderes:
Ramme: Titus Fireline str MHjul: DT hjulsett fra øverste hylle med Continental Race King 2.2 dekkGaffel: Fox RLC 100 luftgaffelDrivverk: Shimano XTR med unntak av kranken som er XTChris King styrelager, Thomson setepinne og Use styreframspring er kurante saker
Styret fra Maxm, som er en del av Titus-konsernet, fikk litt juling i en test i tyske Bike nylig.
Tradisjonell geometri
Dekkene er ikke et opplagt valg på sleipt høstføre men foreløpig sitter de på og fungerte tross alt brukbart på den første testturen og de er raske og store. Alt i alt en lett og kapabel pakke hvor det som teller er på plass. Topp gaffel hjul og drivverk gjør at hovedinntrykket før selve testingen er supert, så ingenting bør ta fokuset vekk fra rammen som blir testens hovedrolleinnehaver.
Geometrien er nokså klassisk, eller tidløs om man vil. Styrevinkelen er oppgitt til 70,8 grader og setevinkel er 72 grader, noe som flere i redaksjonen setter pris på. Lengden er 23,25 på vår medium noe som burde passe godt for personer fra 175 til 185 cm, avhengig av referanser.
Vekt, utstyr, ramme og geometri burde ligge til rette for raske tider i ritt og moro på stiene. Den første turen på heftige stier lengst nord i Østmarka er unnagjort og dette virker lovende, mildt sagt. Følg med på terrengsykkel.no utover høsten for den endelige testrapporten!