Titus har lenge vært tilgjengelig for nordmenn kun via bestilling fra USA. Nå har vestlandsfirmaet Rakker startet med Titus-import.
Titus var opprinnelig et sykkelmerke som spesialiserte seg på titanrammer, gjerne med geometri på mål. De siste årene har de også hengt med til de grader på fulldemperfronten, både med alu, titan og titan/karbonrammer.
Modellen Racer-X har lenge vært en klassiker til rask xc-sykling. Vi benyttet noen dager under og etter Utflukt til å prøve ut stisykkelen Moto-Lite.
Moto-Lite
Moto-Lite har som klassikeren Racer-X et klassisk Horst Link bakhjulsoppheng og med leddhjulpet MacPherson-strut-kjedestag til en overrørsmontert bakdemper. Stort mer klassiks går det ikke an å lage en fulldemper i dag. Men grunnet til at både Horst Link og MacPherson-strut-en er blitt klassikere er fordi oppsettet fungerer.
Mens Horst Link-fantaster som Turner og Intense har valgt andre løsninger etter klammeri med patenteier Specialized har Titus holdt på den velfungerende løsningen med leddet kjedestag.
Det er mye klassisk med Moto-Lite, men den er også i høyeste grad moderne. Vår sykkel hadde til og med kjedestag og vippeledd i karbon. Kjedestagene er hydroformet aluminium.
Utstyrspakken på testsykkelen er det Titus kaller All Mountain Kit II. Dette består av Fox Talas RLC gaffel, Float RP23 bakdemper, og for det meste Shimano XT-utstyr forøvrig. Bremsene på sykkelen er Avids Juicy seven. Med 160mm skiver foran og bak. Hjulene er DT’s robuste Onyx nav med X455 felger, mens styre, stem, setepinne og setet kommer fra Titus’ datterselskap Maxm. Dekkene er Kendas allsidige Nevegal.
Bakdempervandringen på Moto-Lite kan justeres mellom 4 og 5 tommer ved å flytte på demperen i vippearmen.
Følelsen
Titus Moto-Lite er helt klart en raffinert sykkel. Sveisene er jevne og fine og leddene har robuste lagere. Rammestivheten det ikke noe å utsette på og dekklaringen er god.
Den svart-elokserte sykkelen klatrer veldig bra. Og tråkkeffektiviteten er akkurat så bra som vi har blitt vant til med Horst Link-sykler. Det er lite behov for å bruke bryteren på bakdemper selv på grus. I bratte bakker setter hekken seg noe ned i vandringen, men ikke mer enn at det går veldig bra å klore seg opp selv de bratteste kneikene. Det lave overrøret gir selvtillit selv ned de bratteste skråningene. Med 100 mm bak føles sykkelen veldig tight bortover og oppover, men sykkelen gir likevel bra med hjelp i ulendt terreng.
Nedover kommer sykkelen virkelig til sin rett. Sykkelen føles veldig stabil og stødig. Den stive aluminiumsramma og bakhjulsopphenget som ikke stivner ved bremsing gjør at alt føles veldig kompakt, solid og presist nedover. Spesielt hvis du ignorerer slamringen fra bakgiret mot kjedestaget. Shimano-gir og Horst Link er en usedvandlig bråkete kombinasjon og bør unngås. Shadow-gir eller Sram-bakgir vil fikse biffen.
Nevegal-dekkene griper godt og gir et veldig solid inntrykk. Dessverre pakker de seg også lett i gjørme.
Andre deler av utstyret som er verdt å kommentere er 160 mm skiven foran. Denne bør oppgraderes til 180 mm på en såpass kapabel stisykkel,
Maxm-komponentene skuffet dessverre stort. Setet var skeivt og setepinnen gikk i stykker nesten med en gang da hodet løsnet fra selve pinnen. Stemmen hadde vi ingen problemer med. Vi testet en størrelse medium og denne er relativt lang i overrøret for størrelsen noe som ogås bidrar til den stødige følelsen. Drøye 59 centimeters overrør ga oss en passe sittestilling for både klatring og rask utforkjøring.
Konklusjon
Det er ingen tvil om Titus Moto Lite er en stisykkel som er kapabel til det meste. Den tråkker veldig bra og er like stødig som sykler med mer vandring nedover. I typisk norsk skogsterreng vil Moto-Liten komme til sin rett. Klatreegenskapene og utforkompetansen vil gjøre turen i Marka til en lek.
Sammenlignet med konkurrentene Turner, Ellsworth og Intense har Titus litt mindre flashy utseende, samtidig har de et bakhjulsoppheng som leverer gang på gang med mulighet for låsing i toppen og full funksjon med bremsen på. Selv med riktig med sag i bakdemperen hadde vi problemer med å få ut all vandring bak. Likevel føltes sykkelen aldri stutt og stump.
Er du på utkikk etter en allsidig stisykkel bør Titus Moto-Lite komme høyt opp på lista.
Forhåpentligvis er kvaliteten på Titus sine karbondetaljer bedre enn Maxm.