Trek har i mange år laget trauste, solide terrengsykler med heller konservative kjøreegenskaper. Stabile og pliktoppfyllende, men litt kjedelige. Men noe har skjedd: De siste sesongene har rammemål og -vinkler blitt justert, og Trek'en vi nå fikk til test var ikke til å kjenne igjen sammenlignet med sine forfedre fra fire-fem år siden.
Vi ba om en Trek 6500 for å holde testen på 10.000-kroners merket og sørge for en rettferdig kamp. Men den var importøren helt tomme for, og vi fikk en 6700 i stedet. Den har nøyaktig samme ramme, samme dekk, samme styre/stem/setepinne, samme girutstyr - men en dyrere dempegaffel og oppgraderte hjul.
Vi beklager at vi sprenger testbudsjettet her, men det kan i alle tilfelle være interessant å se hva man får igjen for de ekstra sedlene. Mye tyder på at de kommer godt med...
STISYKLING: Testpilot Ole møtte til kjøring med skeptisk mine. Det var seks år siden han sist var i skogen på en hardtail. Etter ti minutter på stien med Trek'en utbrøt han med dårlig skjult overraskelse: «Jøss, det er jo moro, jo!».
Og morsommere ble det: Trek 6700 har usedvanlige egenskaper i skogen. Den vil alt, og den hjelper deg til å klare det. Ingen av de andre syklene i testen møtte terrenget med en slik lettbeint sikkerhet. Sykkelen oppfordrer deg til å prøve de vanskeligste linjene, og kommer gjennom dem med glans. Sittestillingen hjelpes av et relativt bredt Bontragerstyre, og sykkelen oppfører seg balansert og trygg i nær sagt alle situasjoner.
Det er helt klart at den nye Trek-geometrien sitter som et skudd. Når du i tillegg får en Rock Shox Duke C med sin overlegne følelse av myk vandring, sofistikert demping og solid styrepresisjon, er det ingen tvil om at testens dyreste sykkel faktisk er verdt pengene. I denne testen stikker den av med maks poengsum for stisyklingsegenskaper, og blir dermed vårt førstevalg av de seks kandidatene.
Vi hater selvsagt å se at den dyreste sykkele vinner, men slik er livet: Litt mer penger til komponenter som faktisk teller i skogen – dekk og demper i særdeleshet – gir en bedre sykkel. Hadde vi fått 6500 med Manitou Six-gaffel, er det slett ikke sikkert at Trek hadde gått til topps.
KOMPONENTER: Duke-demperen er nevnt, den stiller i en klasse for seg sammenlignet med de andre i testen. Ikke så rart, siden dette faktisk er en dyrere sykkel. Men du skal faktisk lete lenge for å finne en Duke til 12.500 kroner hos noen av de andre. Bontrager Jones AC-dekkene var også testens beste, forutsigbare og trygge - med godt grep på både vått og tørt, og imponerende feste selv når vi la sykkelen hardt ned i svingene.
Bontrager Superstock-framhjulet føltes noe ustabilt når det gikk hardt for seg i svingene. Bontrager-setepinnen er det andre ankepunktet, den var kort sagt udugelig: Uansett hvor høyt vi bannet og hvor hardt vi strammet den ensomme festeskruen, vippet setet ut av posisjon i neste hump. Bytt den ut og lev lykkelig, siden resten av utstyret fungerte utmerket. Det skulle da også bare mangle, til 12.500 spenn.
HVEM PASSER DEN FOR? Trek 6700 er et ypperlig valg for alle som vil bli bedre terrengsyklister. Den inspirerer til overmot, men hjelper deg gjennom det meste med en imponerende kombinasjon av ro og lekenhet. Sykler du først og fremst på grusvei, er Hard Rocx et bedre valg.
Se Trek 6700 på www.trekbikes.com
Dempegaffel | RockShox Duke C |
Bremser | Shimano M420, V type m/AVID AD 3.0L hendler |
Felger | Bontrager Superstock |
Dekk | Bontrager Jones AC, 26x49/5 |
Nav | Bontrager Superstock |
Stem | Bontrager Select |
Styre | Bontrager Crowbar Sport |
Styrelager | AHS 1 1/8" |
Girhendler | Shimano Deore |
Bakgir | Shimano Deore |
Framgir | Shimano LX |
Krankarmer | Bontrager Comp 44/32/22 |
Pedaler | Shimano M515 |
Setepinne | Bontrager Sport |
Sete | Bontrager FS 2000 |