STISYKLING:De fleste av testrytterne fant seg fort vel til rette på Trek 6700. Geometrien er av typen klassisk cross country med relativt langt overrør, og med prima dekk og realt styre føles den trygg og stabil ute i skogen. I forhold til fjorårets langt dyrere 6700-versjon har årets en enklere demper, som tydelig røper hvor mye en påkostet og vridningsstiv dempegaffel betyr for kjøregleden. Kjøreegenskapene ble av en av testerne beskrevet som mors kjøttkaker: Ikke spesielt spennende, men det føles trygt, velkjent og godt. Rammen, som er blant testens beste når det gjelder finish, bidrar til en kontant følelse og at sykkelen akselerer bra. Dette er en sykkel for de som liker å ha kontrollen hele veien. Den gjør det du ber den om, uten å hisse deg opp til mer. Lekne testere savnet litt initiativ fra sykkelens side, og plasseringen som testens nest tyngste sykkel er heller ikke noe kompliment. For en landeveissyklist som vil prøve seg i skogen er likevel dette en god maskin. Og den komfortable, sikre kjørefølelsen gjør den til et smertefritt valg for alle som vil bruke tid i terrenget, men helst ikke vil hanskes med en altfor ivrig sykkel når det begynner å bli vrient.
KOMPONENTER:Igjen ser man at Trek-konsernet bygger syklene fra bunnen og opp. Treken er sammen med Fisheren en av de mest gjennomførte i testen. Rammen er utsmykket med en litt kjedelig lakk, men den oser av kvalitet. Bremsene, som er de samme som sitter på Fisheren, er det store minuset i margen: De ble regelrett slaktet, og bidro til å ødelegge hele opplevelsen av sykkelen for kresne testsyklister. Her må det uten tvil en oppgradering til. Minus for null opplegg til skivebremseslanger. Dekkene er fra Treks egen Bontrager-fabrikk, og har en god og rund profil som sitter godt på det meste, men ikke blir førstevalg på grusveien, til det ruller de litt for tungt. Komfortable er de uansett, og med grep i massevis i skogen. Stort pluss for at den kommer med førsteklasses Shimano M515 klikkpedaler, som er et must for alle som vil få maks ut av terrengsyklingen. Styret er bredt og fint og setet er komfortabelt nok til mange timer i sadelen.
KORT SAGT:Stabilt og trygt, godt utstyr med unntak av bremsene - men uten den helt store inspirasjonen og lekenheten. Et godt kjøp for alle som ønsker å bli bedre i terrenget og vil ha en sykkel som ikke finner på noen sprell. Dessuten en sykkel som blir bedre og bedre jo slitnere du blir.
SPESIFIKASJONER:
Vekt med klikkpedaler: | 13,0 kg |
Ramme: | Alpha SLR aluminium double butted |
Dempegaffel: | Rock Shox Pilot SL 80/100mm |
Styrelager: | AHS aheadset |
Stem: | Bontrager Sport |
Styre: | Bontrager Crowbar Sport 620mm |
Bremser: | Promax V-brems |
Bremsehendler: | Promax |
Girhendler: | Shimano Deore |
Dekk: | Bontrager Jones AC |
Felger: | Bontrager Superstock |
Nav F/B: | Bontrager Superstock |
Krankarmer: | Shimano FC-M440 |
Pedaler: | Shimano SPD M515 |
Sete: | Bontrager FS 2000 |
Setepinne: | Bontrager Sport |
Bakgir: | Shimano LX |
Krankgir: | Shimano Deore |
|