Pris. 11 000 kroner
Importør: Foss sykkel, www.trek.no
Størrelse testet: 17,5
Klatring: 5
Utfor: 5
Grus: 5
Utstyr: 5
Valuta: 5
Sykkelglede: 5
Totalt: 5
Topp - BEST I TEST
+ Fin og stiv ramme
+ 100 mm Recon-gaffel
+ Gode bremser
+ Breie dekk
+ Bredt styre
Bruksområde
Grus XC STI ---------------
Ramme: Alpha Black Hydroformed Aluminium
Gaffel: Rock Shox Recon SL Solo Air 100 mm
Gir: Shimano LX girspaker og frontgir, XT Shadow bakgir.
Driverk: Shimano M542 krank med utenpåliggende lager, 44/32/22, Sram PG950 krans 11-34
Bremser: Avid Juicy 5 180/160
Hjul: Bontrager Select, Bontrager Jones XR 2,2/2,25 dekk
Sete og styreoppsett: Bontrager Select fremspring og styre 60 cm, Select setepinne og Race sete
Størrelser: 15,5 - 17,5 - 19,5 - 21,5
Gjennomført topp
Trek 6700 er denne testens dyreste sykkel, men jammen klinker den ikke til med den best sammensatte pakka også.
Rett fra butikkgulvet er Trek 6700 en komplett sykkel som funker like bra til lange treningsturer, harde ritt og tekniske raid på stier. Sykkelen er rett og slett ferdig som den kommer. Ingen oppgraderinger er streng tatt nødvendig.
Sykkelen har en flott og stiv aluminiumsramme med en leken og rask geometri. Vinklene er passe bratte og styret og setet sitter der det bør gjøre. Utstyrspakka er til de grader hensiktsmessig. Den supre Rock Shox-Recon-gaffelen med 100 mm vandring og lockout fungerer bra og er lett å justere. Bremsene fra Avid er klassens beste og leverer solide varer gang etter gang. XT og LX-gir og Bontragers egne pålitelige Select-hjul. Disse er skodd med skikkelige terrengdekk som også fungerer på grus og sørger for fin fremdrift og forutsigbar styrke.
I tillegg kommer sykkelen satt opp med Bontrager-deler på kritiske kontakt-punkter. Styret er fint og 62 centimeter bredt, setepinnen er lett å justere, lang og passe lett, og setet er komfortabelt og ikke unødvendig tungt. Det eneste stedet det er antydning til sparebluss på utstyret er på kranken, men selv denne er en moderne sak med utenpåliggende lager og vanlig, gjennomprøvd og hensiktsmessig utveksling.
I skogen leverer Trek-sykkelen varene i like stor grad som på papiret. Her er det ikke tatt snarveier. Trek har gjort hjemmeleksen når det gjelder geometri og rammerør.
Sykkelen gir veldig godt fraspark og respons og føles presis og leken på trange stier. Nedover får du økt kontroll med det breie styret og den gode dempergaffelen. De solide dekkene biter såpass godt fra seg at det inviteres til å dra på.
De kraftige dekkene tatt i betraktning, så er også vekten helt i toppen. På dekkene er det mulig å spare noen gram hvis du vil imponere kompisene med en superlett sykkel, men vi foretrekker heller en sykkel som også fungerer i terrenget. Det er tross alt en del morsommere å sykle fra kameraten på sti eller grus, enn å ha en sykkel som veier noen hundre gram mindre enn hans.
Sjansen for å komme hele veien hjem, eller til mål er en god del høyere med de ekstra grammene Trek har lagt ned i dekk og bremser.
Det eneste aberet med Trek er størrelsen. 17,5 som vi har testet her passer for syklister opp til ca 180 cm, men 19,5-sykkelen passer best til dem litt over 185 cm. Faller du mellom her må du i hvertfall sette en setepinne med litt setback på 17,5-tommeren.
Gjør du det får du en leken og topp utstyrt sykkel til en pris du kan fortelle til både kona og kameratene dine som ikke sykler.