Når man setter seg på Trek’en, befinner man seg i en utstrakt sittestilling. Her har Trek funnet middelveien mellom det sportslige og det komfortable på en bedre måte enn f.eks. GT. RockShox Duke XC-gaffelen gir 80 mm vandring foran, mens bakdemperen gir 75 mm. Sykkelen er dermed en fullblods ritt-fulldemper, noe man straks merker. Den er kvikk og akselererer raskt, takket være den avanserte Fox-demperen med den smarte ProPedal-patenten. Demperen blir i liten grad påvirket av krefter som treffer den med lav hastighet, som syklistens tråkkbevegelser. Likevel åpner den effektivt opp for krefter som påvirker den med høyere hastighet, som ujevnheter i underlaget. Dette gjør at du kan reise deg å tråkke på en forbausende rolig og nærmest gyngefri sykkel. Den jevner ut ujevnheter på dårlig grusvei og fin sti på en overbevisende måte. Blir stien for grov, vil man føle et savn etter et bredere styre, mer vandring og kraftigere bremser til å manøvrere sykkelen bedre.
Gaffelen har nesten den samme appetitten som de dyrere konkurrentene, selv om denne er hakket enklere enn Fox'en som Specialized og Commencal har. Den samme dype følelsen oppnår man ikke på Duke-gaffelen, slik at man føler at man har mindre å gå på når man treffer stor hindere, enn hos Fox. Den lavere stivheten kan nok forklare noe av denne følelsen.
Bontrager Jones AC-dekkene overbeviser dessverre ikke på steinete underlag. Crowbar-styret gir betydelig bedre kontroll på sykkelen enn med et smalt, flatt styre. Vi ønsket oss likevel en enda bredere versjon, uten at dette ville gått ut over sykkelens egenskaper på flatmark eller i stigninger. Hjulene er også stive og fine, men dessverre begrenses sykkelens totalkarakter av dårlige bremser. Avid SD-3-bremsene fungerer bare middelmådig i tørre forhold, men er dårlige i møkkavær. XC-syklister vil rett nok sykle fort, men samtidig er alle avhengige av ordentlige bremser for å kunne holde høyest mulig fart inn mot svinger e.l., samt å berge seg ut av vanskelige situasjoner. Avid-bremsene gjør dessverre ikke denne jobben tilfredsstillende på en sykkel til denne prisen.
Vi mener det kunne forsvares å i det minste sette på bedre v-bremser, siden mye av prisen ligger i en relativt dyr og fin ramme. I tillegg har nok Trek spart mye på å sette på sine egne Bontrager-komponenter over hele linja. Spesielt kranken virket spinkel, og vi kunne derfor ønske oss en stivere og mer forseggjort krank.
Kort sagt:
Til tross for svake bremser har Trek Fuel 90 det som skal til for å overbevise konkurransesyklister om at fulldempere kan være effektive og raske. Sykkelen klatrer godt og er enkel å manøvrere, og gir masse moro på sti. Den fungerer glimrende og gyngefritt på grusvei, og kan samtidig kjøres hardt på mellomgrov sti. Bedre bremser kan du eventuelt kjøpe når Lotto-millionen blir din.
Utstyr:
Ramme: ZR 9000Gaffel: RockShox Duke XCBakdemper: Fox Float R m/Pro Pedal
Hjul: Bontrager SelectDekk: Bontrager ACX K, 26x2.2", 52/54
Skiftere: Shimano Deore LXFrontgir: Shimano Deore LXBakgir: Shimano Deore XTKrank: Bontrager Race 44/32/22 w/ISISFrikrans: SRAM 970 11-34, 9 speedPedaler: Shimano 520, clipless
Sete: Bontrager FS 2000Setepinne: Bontrager SelectStyre: Bontrager Select, 25mm riseStem: Bontrager Select, 5/10 degreeStyrelager: Alloy Aheadset, Bremser: Avid Single Digit 3 w/Avid SD 5 levers
* = Sykkelen vi fikk utdelt til test var en Fuel 90 Disc. Denne er utstyrt med Hayes skivebremser, som det framgår av bildene. Dette er en noe dyrere sykkel (17.990kr) med høyere totalvekt. Det er likevel den skiveløse Fuel 90, med Avid SD-3-bremser som er blitt vurdert. Dette mener vi er riktig, da Specialized-sykkelen ga oss godt grunnlag for å vurdere Avid-bremsenes styrker og svakheter. |
For å komme til de andre syklene i testen, klikk på linjene:
Commencal Essence, Specialized Stumpjumper, Rocky Mountain Vertex 50, Schwinn Moab HT Pro, Cannondale Jekyll 600, Kona Dawg, GT I-Drive XC 3.0, Trek Fuel 90