Pris: 20.000 kroner
Importør: Foss sykler
www.trek.no
Teknisk klatring: 5,25
Utfor: 3,75
Dempere: 4,75
Asfalt/grus: 5,25
Utstyr: 3,25
Finish: 5,50
Valuta: 5,00
Sykkelglede: 5,00
Sum: 4,72 – Meget bra
Ramme og bakdemper: Alpha Red Aluminum R1i Trail Tuned Suspension, EVO-Link, Full Floater og ABP-svingpunkt, spesialtilpasset Fox Float RP2 (retur og ProPedal) bakdemper - 12 cm vandring.
Gaffel: Spesialtilpasset Fox Float 32 RL 130 (retur og låsing) - 13cm vandring.
Gir: Shimano LX hendler, XT Shadow bakgir, LX frontgir.
Drivverk: Shimano LX krank, SRAM PG950 (11-32) frikrans, Shimano M520 pedaler.
Bremser: Juicy Five - 185mm skive foran, 160 bak (185mm også bak på større enn 18,5”).
Hjul: Bontrager Race (DT Onyx-nav) med Bontrager Jones XR 2,25”-dekk.
Tilgjengelige størrelser: 15,5”, 17,5”, 18,5”, 19,5”, 21,5”
Lekkert utseende
Allsidig
130mm demping i front
Smale dekk
Til dels billig utstyr.
Rask og allsidig
Treks Fuel EX-serie har så langt ikke vært noen stor suksess, men foran 2008-sesongen har mye skjedd: Opphenget rundt selve demperen er nytt, og demperen sitter nå mellom den nye, EVO-vippearmen og de fremre endestykkene på kjedestagene, og ikke minst har bakramma fått et nytt svingpunkt, kalt ABP (”Active Braking Pivot”).
Dette sitter i akslingen til baknavet, og skal hindre bakdempingen å stivne i harde nedbremsinger; et klassisk problem på fulldempere med ett svingpunkt (les mer om Treks nye svingpunktløsninger i vår tidligere publiserte test av karbon-toppmodellen EX 9.0 her). Nå, på EX-serien, har dessuten Trek endelig klemt inn en størrelse mellom 17,5” og 19,5”, noe som passer de mange på rundt 180cm. Ikke bare ingeniørene hos Trek har hengt i stroppen, designerne har også gjort sitt. Med Fuel EX 8 har Trek truffet blink med utseendet. Dens linjer og fargevalg kan sågar få Kikki Sørum til å juble.
Om bord setter man raskt pris på den lave høyden over overrøret, og det er lett å finne seg til rette. Vi fant ut at sykkelen gjør seg best på sti med en del sag i bakdemperen (ca 30%), selv om dette krever aktiv bruk av ProPedal-bryteren på lengre transportetapper og grusklatringer. Med 12 cm vandring i en Fox RP2-demper bak og en Fox Float-gaffel med 13 cm foran (begge spesialtilpasset til Trek av Fox), tilhører Fuel EX samme kategori som Gary Fisher, Marin og Ghost i testen; sportslige stisykler.
Trek-sykkelen er ikke kjappest på transportetapper, men litt mer vandring i gaffelen og høyere front gir Trek et fortrinn i grovt terreng og i tekniske nedoverbakker. Vi har ingen målinger som kan bevise det, men vi følte at ABP-svingpunktet var med på å holde dempingen aktiv under bremsing. Sykkelen er leken, artig og stabil i fart. Bratt seterørsvinkel og den litt lengre gaffelen kamuflerer et langt overrør, og vi sitter velbalansert midt over sykkelen. Seterørsvinkelen gjør dessuten sykkelen til en ypperlig klatrer, trass i relativt lang bakramme.
Enkelte sparekomponenter forstyrrer et ellers positivt helhetsinntrykk. I første rekke gjelder dette de ubehagelige holkene og de smale Bontrager-dekkene. Fordekket gjør en bra figur, men hard gummi i bakdekket gir dårlig grep på stein og røtter og i vått vær generelt. De er riktignok oppgitt å være 2,25” brede, men vi skulle ønske oss mer volum. Til deres forsvar står ”tubeless ready” skrevet med store bokstaver på dem, og det slangeløse systemet kan enkelt monteres med en vanlig golvpumpe.
Årets Fuel EX er mye bedre enn Treks tidligere forsøk i denne kategorien og er nå fullt på høyde med konkurrentene. I denne testen bygger Fuel EX bro mellom de sportslige stisyklene og de mer utfororienterte. Til varierte langturer i teknisk terreng er Trek Fuel EX 8 et supert valg.