Utstyr mht. pris: 4,5
Klatring: 5
Utfor: 5,5
Knotete terreng: 5
Sykkelglede: 5,5
Grus: 4,5
Finish: 5,5
SNITTKARAKTER: 5,1
Plusser
+ Solid stisykkelfølelse
+ Gode, store dekk
+ Flott finish
+ Tråkkeffektivt demperoppheng og fine demperenheter
+ 11-36t- kassett+ Supre bremser
Minuser
– Litt mye stisykkel til rittbruk
– Høy pris
Pris:Ca 40000 kroner
Vekt: 11,95 kg
Importør: Foss sykler
Størrelser: 15,5, 17,5, 18,5, 19,5, 21,5
Velutstyrt
Fuel EX-serien er Trek sin allsidig stisykkel-serie, og den inneholder sykler både med aluminiumsramme og karbon. 9.8-modellen her har en både frontramme og bakramme i karbon, samt Treks unike demperoppheng med et ledd rundt selve bakakslingen og et demperfeste som flyter mellom vippearmen og kjedestagene. Utstyrspakka på Fuel EX 9.8 er både velfungerende og lekker. SRAMs nye X0-gruppe sørger for pålitelige og raske girskift, mens de gode Avid-bremsene scorer topp både på ergonomi og bremsekraft. Trek har også utnyttet den moderne girgruppa fullt ut med en 11-36t-kassett og en trippelkrank. Med dette oppsettet kan du bryte deg opp de bratte bakkene med kjedet trygt og stramt på største eller mellomste tannhjul, samtidig som du har de virkelig lette girene tilgjengelig når bakkene blir spesielt lange og bratte. Også Treks egne Bontrager-komponenter er av god kvalitet, samtidig som de er lette. Det fine, breie karbonstyret sørger for god kontroll. Setet er komfortabelt på lange turer, men kanskje litt mykt for ambisiøs treningssykling og ritt-kjør.
Orden i egne rekker
Vi har i mange år vært ganske så kritiske til Bontragers dekk, men nå har endelig Trek-konsernet tatt seg sammen. Bontrager-dekkene som står på Fuel EX 9.8 er rett og slett veldig bra. De griper godt både på vått og tørt, og har stort volum og en veldig solid følelse. De er ikke blant de letteste, og ønsker du å bruke sykkelen i et ritt, ville vi anbefalt noen kvikkere og lettere dekk, men til våt stisykling er dekkene veldig bra. Kudos til Bontrager og Trek for å virkelig ta tak med dekkene.
Mer til sti enn ritt
Sammen med Giant-sykkelen (blir omtalt senerer) i denne testen er Trek-sykkelen den som føles mest som en stisykkel. Fronten styrer presist, og det spesielle ABP-opphenget tråkker veldig bra, samtidig som det er ordentlig smidig i terrenget. Den flotte karbonramma er også stiv sideveis, og innbyr til kraftfulle tråkk uansett underlag.
Som allsidig stisykkel er Trek Fuel EX 9.8 veldig bra. Den er samtidig lett nok til at du ikke føler deg tynget ned i motbakkene, og den er robust nok til at du gir maks gass nedover. Et kjapt dekkbytte vil gjøre den klar til rittsykling også.