Importør: Foss Sykler AS
Veil. pris: 21.950,-
Teknisk stisykling: | 1 2 3 4 5 6 |
Rask utforkjøring: | 1 2 3 4 5 6 |
Komponenter: | 1 2 3 4 5 6 |
Valuta for pengene: | 1 2 3 4 5 6 |
Et av Trek’s nyvinninger for 2003 er stisykkelen Liquid. Hos Trek utfyller denne hullet imellom deres populære Fuel og utfor/freeride monster diesel.
Ramme og komponenter
Liquid kommer med en Fox Talas for 2003, og er justerbar imellom 100-125mm. Vår testsykkel, Liquid 20 veide rett under 15kg og var satt sammen av deler fra Bontrager, Hayes, Rock Shox og IRC.
Det som skiller seg ut på en Trek Liquid er setestagene som er festet til rocker-linken i bakrammen. Disse er laget av en karbon kompositt og kalles Black Magic, og har et lite bevegelsesmoment under komprimering. Dreiningsmomentet på ramma er festet ved klinge nummer to foran for et nøytralt pedaltråkk.
Fox Talas-bakdemperen er en artig sak. Her får man muligheten til å endre vandringen og geometri på sykkelen uten at man endrer preload eller fjærkurven/progressiviteten. Returdempingen hadde også en flott justeringsspennvidde. Man trenger ikke verktøy for å gjøre noen disse justeringene, noe som er et stort steg fremover for Fox.
Det eneste som heftet oss var at Talas-demperen gjorde sykkelen lavere ved mindre vandring og høyere med lang vandring. Dette er i teorien fint, men dette resulterer også i slakkere vinkler ved kort vandring og det syntes vi ikke noe om. Dessuten var kranklageret lavt allerede ved lang vandring slik at i den korte settingen slo vi pedalene borti det meste vi kunne finne. Fox har tenkt på dette også, men da må man investere ekstra i deres Fox AVA, som da gjør det stikk motsatte av Talas.
Kjøreegenskaper
Trek Liquid viste seg å være en meget stabil og morsom sykkel. Dempingen er veldig aktiv i terreng og viser ikke tegn til feedback fra verken pedaler eller kjede under komprimering. Vi likte oss best i den mellomste settingen, da sykkelen ble for lav og dorsk i den lengste.
Den korteste settingen var grei for klatringer, men som en allround sykkel fungerte den mellomste klart best. Her var den aktiv i terrenget med et nøytralt tråkk. Gaffelen var en Rock Shox Psylo C og fungerte på sitt beste langt under pari, og klarte på ingen måte å spille på lag med den fine dempingen fra Talas’n. Vi bunnet den stadig, og det var lite progressivitet. Den ble rett og slett for spinkel på en så robust sykkel.
Sykkelen var utstyrt med et lass Bontrager komponenter (Trek eier som kjent Bontrager) og disse fungerte tilfredstillende. Dekkvalget var IRC Trailbear 2.25 og disse er noe av det bedre vi har testet. De satt som limt på sleipt føre og trillet bra, litt mer luftvolum i disse (a la Hutchinson), og IRC har en vinner. Bremsevalget landet på Hayes HFX-9, som nå har blitt en gammel traver i skivebremsmarkedet og fungerte utmerket.
Konklusjon
Det var delte meninger i testgruppa angående denne sykkelen, og de mer XC-orienterte av oss syntes at den ble litt treg. Litt «sirup», ble det sagt. De av oss med større dragning mot bratt frikjøring syntes denne sykkelen var en flott allrounder som gir stor sykkelglede, med unntak av den spinkle gaffelen.