PRIS: 33 000 kroner
VEKT: 13 kg
IMPORTØR: Foss Sykler
STØRRELSE TESTET: M
VURDERING
UTSTYR: 4.5STIKLATRING: 4.5TEKNISK UTFOR: 5.5RASK UTFOR: 5TRANSPORT: 5SYKKELGLEDE: 5.5FINISH: 4
SNITTKARAKTER: 4.9
Plusser:
+ Effektivt oppheng+ DRCV fungerer godt+ Smidig og myk vandring + Kompakt og leken+ Veldig gode bremser
Minuser:
- Ikke senkbar gaffel- Metervis med bremselager- Sveiserester inni seterøret- Tredelt krank uten kjedefører
UTSTYR:
STØRRELSER: 15.5, 17.5, 18.5, 19.5, 21.5
GAFFEL: Fox 32 Float FIT RLC DRCV
BAKDEMPER: Fox Float RP3 m/ DRCV
BREMSER: GIR: Shimano XT/ XTR HJUL:DEKK: Bontrager XR4 Team 2.35 KRANK: Shimano XTSTYRE OG STEM: Bontrager Race Lite Low Riser, Bontrager Rythm Pro SETE OG SETEPINNE: Bontrager Evoce 2, Bontrager Rythm Elite VANDRING F/ B: 150 mm, 150 mm Store forventningerTrek Remedy vant fjorårets topptursykkeltest i Terrengsykkel, takket være sin allsidighet. Forventningene var store da vi også i år tok den med i stisykkeltesten. Det er kanskje et misvisende stempel å få, men Remedy er en sykkel som får jobben gjort. I klatringer tråkker den godt med terskelen skrudd på, og føles kvikk og effektiv. I teknisk klatring er demperopphenget i sitt ess, men her savner vi en senkbar gaffel. Det hjelper ikke at bakenden er effektiv når vi tidvis må stå for å jobbe mot styret i klatringene. Trek har for 2012 implementert DRCV-teknologi i både gaffel og bakdemper. Dette betyr at du ikke kan ha en TALAS-enhet i den samme gaffelen. Trøsten er at DRCV gir gaffelen- og bakdemperen utrolig sofistikert demping. I kupert og terreng og spesielt nedover, glemmes mangelen på senkefunksjon fort. DRCV-opphenget er følsomt, uten å unødig slå helt gjennom vandringen, og oppleves veldig effektivt. Med riktig oppsett er sykkelen godt balansert, og testpanelet enes om at den føles kompakt og leken i utforkjøringene. I den sammenheng vil vi også berømme de nye XT-bremsene, som er testens klart beste. Bontrager står for både kontaktpunkter, hjul og dekk, og det er lite å utsette på dette bortsett fra noe høy vekt. Shimano leverer XT-bremser og drivlinje, krydret med det nye XTR trail-giret. Vi lot oss imponere av hvor godt dette giret fungerer, for en gangs skyld er det greit at produsenten har valgt et litt dyrt bakgir. Vi er klare på at Remedy hadde fortjent en justerbar setepinne i denne prisklassen. Ikke fullt så imponert ble vi av alt for lange bremseslanger som klasket mot hverandre i frontpartiet. Dette har vi påpekt opptil flere ganger før på sykler fra Trek-konsernet. Verre var det at sveiserester i seterøret gjorde at vi ikke fikk senket setet før lange sammenhengende utforkjøringer. Vi lar tvilen komme Trek til gode og håper dette var kun på vårt testeksemplar. Selv om Remedy i år må se seg slått av flere, kan vi likevel si at den henger med i dansen. Men andre produsenter har så til de grader fulgt med i timen også, og dette gjør at Remedy blir passert på flere områder. En todelt krank med kjedefører og senkbar gaffel vil bedre totalinntrykket betraktelig. Noen små ankepunkter til tross, Trek Remedy er et av de tryggeste kjøpene du kan gjøre i denne klassen. Se hele testen her!