Trek Superfly 100 Pro
PRIS: 65 000 kroner
VEKT: 10,47 kg
IMPORTØR: Foss sykler
STØRRELSE TESTET: 17,5
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS: 5,5KLATRING: 6UTFOR: 5,5KNOTETE TERRENG: 6GRUS: 5VINNERPOTENISAL: 6SYKKELGLEDE: 6FINISH: 5
SNITTKARAKTER: 5,6
Plusser:
+ Lett, lynrask og kvikk med 110 mm vandring bak + Ekstremt allstidig: pløsj, men tråkkeffektiv+ Lekker finish+ Lav, velbalansert ramme+ Leveres i fem størrelser
Minuser:
- Irriterende lange, klaprende strømper- 160 mm bremseskive foran kan bli snaut, også for lette syklister
UTSTYR:
GAFFEL: Rock Shox SID XX29 G2 100 mm
BAKDEMPER: Fox RP23 Kashima
DEMPEVANDRING F/B: 100 mm / 110 mm
STYRE OG FRAMSPRING: Bontrager Race X-lite, Bontrager XXX-lite
BREMSER: SRAM XX WC 160/160
GIR: SRAM XX, SRAM XO
KRANK OG KRANKSETT: SRAM XX 26-39, SRAM XX 11-36
HJUL OG DEKK: Bontrager Race X-lite TLR, Bontrager 29-1 Team 2,2
SETE OG SETEPINNE: Bontrager Evoke RXL karbon, Bontrager XXX-lite
Fortsatt sjef
Gary Fisher er kjøpt opp av det mektige Trek-konsernet, og Fishers merkevarenavn lever videre kun i påskriften GF Collection. Imidlertid holdes Fishers filosofier i hevd på beste måte hos Trek. Med de storhjulte terrengsyklenes enorme suksess tipper vi Gary flirer fornøyd i jåleskjegget sitt, og er tilfreds med sin standhaftige tro på de store hjulenes fortreffelighet.
Trek-en er dyrest i testen, men også lettest. Utseendet er lekkert på den svarte sykkelen, med grå og hvite detaljer. Overrøret er lavt og skrånende, slik at sykkelen virker kompakt og hissig. Selvsagt er også utstyret som er montert på OCLV-ramma med 110 mm vandring, fra øverste hylle. Full SRAM XX-pakke med 29er-riktige 26-39-tenners krank. Den spesielle bakdemperen som er utviklet sammen med Trek og Fox har Fox’ nye Kashima-belegg for lav friksjon. Rock Shox SID XX-gaffel med fjernstyrt låsing og de beste sakene fra Treks egen underleverandør av deler, Bontrager runder ut en topp pakke.
Du finner deg umiddelbart til rette på Superfly 100 takket være en svært vellykket geometri og et superkomfortabelt styre med 12° bakoverbøy. Det lave overrøret gir ekstremt god balanse og velplassert tyngdepunkt. Du får lyst til å gi gass med en gang, og Superfly 100 lystrer ved å skyte fart for hvert tråkk. Med relativt lang akselavstand er den stabil i høy fart, samtidig som konisk styrerør, 15 mm frontaksling og 142x12 mm aksling bak sørger for stivhet. Vi har aldri vært borti en sykkel som så elegant fikser spagaten mellom deilig flytfølelse og freskt fraspark. Den klatrer som en geit og svupper lett over hindringene uten å synke sammen bak. På Trek-en klokket vi uanstrengt de raskeste rundetidene i vår testsløyfe, samtidig som vi målte de bredeste smilene opp og ned de teknisk utfordrende partiene. Håpløst lange gir- og bremsestrømper er et stadig tilbakevendende og hyppig påpekt irritasjonsmoment på Trek-sykler de siste årene. Også på Trek Superfly 100 Pro gikk girvaiere og bremseslanger i rause løkker foran styret. Slike detaljer bør vies mer oppmerksomhet, særlig når du må legge 65000 kroner på disken for å trille en hjem. Til gjengjeld er det vondt å komme på særlig flere minuser på Trek Superfly 100 Pro. Dette er en sykkel som fort kan bli førstevalg til både ganske så grove stiturer og raske treningsturer. Slike allsidige egenskaper ga tydelig utslag på våre poengskjemaer, aldri før har noen sykkel scoret så høyt poengsnitt i en Terrengsykkel-test. Trek Superfly 100 Pro kommer først i mål, og er vinner av sykkeltesten.
Se hele testen her!