Aldri så gæernt...
Da undertegnedes Santa Cruz Heckler en sen vårdag ifjor bestemte seg for å ta kvelden, var valget relativt enkelt. Jeg ville ha en sykkel som var aktiv hele tiden, enten jeg stod eller satt på setet, der hverken bremsing eller tråkking påvirket dempesystemet. Siden jeg allerede hadde hatt én håndlagd amerikansk ramme, ville jeg fortsette i samme spor, men kanskje gå for noe enda mer eksotisk enn Santa Cruz. Som et utslag av terrengsyklingens 2-fotssyke ble det en Turner Five Spot.
Mange av delene fra min avdøde Heckler ble flyttet over til "Flekken", og mitt oppsett ser idag slik ut;
|
Bakdemper | Romic Twin Tube/Fox RP3 |
Bremser | Hope Mini |
Felger | Mavic 519 |
Dekk | Klein Death Grip/Specialized Roll-X |
Nav | Hope Sport XC |
Stem | Race Face Deus |
Styre | Azonic CF-1 |
Styrelager | Chris King |
Girhendler | Shimano XT |
Bakgir | Shimano XT |
Framgir | Shimano XT |
Krankarmer | Race Face Turbine LP |
Setepinne | Thomson Elite |
Sete | SDG Bel Air |
Hva får man ved kjøp av en "Flekk"?
Selv om Turner anses for å være en av de ledende inovatørene på sykkelmarkedet, sveiser de ikke syklene sine selv. Den jobben er satt bort til en underleverandør som sveiser for et knippe av de amerikanske mellomstore produsentene. Selv om mange synes dette er et skritt i "feil retning" bekymrer det meg overhodet ikke. Sveisene er rene og pene, og det oser kvalitet og detaljrikdom. Krankhuspartiet er et smykke av en utfresning og gjør at dette området blir ekstremt stivt. Ramma har utbyttbart girøre, og den smidige og slanke svingarmen som driver demperen ser intet mindre enn rask ut.
Ramma er dobbeltstuket (altså double-butted, for dere som ikke kan norsk), og veier ca. 3200 gram med Romic-demper. Dette er helt akseptabelt for en solid stisykkel, og gjennom å bytte ut Romic med en lett luftdemper (RP3 i mitt tilfelle) så kan adskillige gram spares.
På gli
Turner sverger til glidefóringer med smørenipler i alle svingpunkt. Etter nå nærmere 2 år er det fortsatt ikke antydning til slark, og alle svingpunkt glir silkemykt. Bare et par ganger har jeg vært nødt til å presse inn fett i leddene, og den enerveredne klunkingen som ofte kommer i selve demperfestet på fulldempede sykler er fortsatt fraværende. Foringene til Romic-demperen holder god kvalitet.
2 år i god tjeneste
Utenlandsk presse har vært fra seg av beundring for denne ramma. Og som den granskende, skarpe og gravende journalisten jeg er, burde jeg selvsagt servert dere en lang liste med kritikk. Men neida. Det er vanskelig å være kritisk til Turner Five Spot.
Trygghet
Noe av det første som slo meg etter endt førstetur i marka var hvor stabil denne ramma var. Med 5" vandring både foran og bak var det nesten skremmende hvor trygg sykkelen føltes i teknisk terreng. Trygg må ikke forveksles med tung eller brutal, men henspeiler heller mot balanserte og stabile kjøreegenskaper.
Den noe lave krankhøyden sørger for at sykkelen sitter klistret i svinger. Samtidig gir det økt selvtillit i hårete partier og man føler man har kontakt med underlaget hele tiden. Dersom en kjører sakte i utforkjøringene er det ikke sykkelens skyld, men din egen. Siden demperopphenget er aktivt hele tiden bevarer bakhjulet kontakt med bakken, og man merker svært lite påvirkning ved bruk av bakbrems på dempingsfunksjonen.
Selv om lav krankhøyde også gir glimrende kjøreegenskaper, kan det fra tid til annen gi noen små problemer. Særlig i typisk norsk terreng med mye steiner og røtter. Dette gjelder spesielt i ekstremt tekniske partier der god bakkeklaring er en forutsetning for å komme seg gjennom uten straffepoeng. Dette har gjort at storeklinga til tider nesten ser ut som en bashring.
Gi gass!
"Flekken" føles relativt kvikk og responsiv i klatringene, og Romic-demperen gjør at en kan gi god gass uten at kreftene forsvinner i tråkket. Dette merkes spesiellt godt i småspurter, og når en tar fart for å komme opp tekniske kneiker. Demperen er godt tilpasset det helt aktive hjulopphenget, og de to arbeider godt sammen for å gi deg maks grep. Enten du er av typen som liker å bruke farten som hjelpemiddel eller å stole mer på teknisk finesse i lav fart har du hele tiden maksimalt grep. Uavhengig av tråkket biter "Flekken" seg fast og driver deg fremover ved hvert lille krafttak.
Selv om sykkelen klatrer godt, gir den 69 graders slakke styrevinkelen også ekstremt god kontroll i utforkjøringene. Det er lett å komme "bak" sykkelen og la den gjøre arbeidet og flyte over hindringene, samtidig som det skal lite til for å vekte fronthjulet når en skjærer svingene.
In Da Bike
Noen sykler føler du man sitter "i" og ikke på. 5 Spot er en slik sykkel, og dette gjør at det skal små forskyvninger i vekt til før den lystrer og er med på det du vil.
Fiksbar svakhet
Romic-demperen er svært god på store slag, og det føles sjeldent som man bunner selv ved eksreme påkjenninger. Jeg har derimot hatt litt problemer med å få den til å funke helt optimalt i "midten" av slaglengden. Det har virket som et dødpunkt i dempingen der ingenting skjer. Med mye returdemping virker det som den pakker seg, med lite skyter den deg nærmest av setet. En mellomting har vært nærmest umulig å finne. (Dette gjelder kun i midten av slaglengden)
De problemene jeg har hatt med "Flekken" har involvert Romic-demperen. Den har blitt byttet ut en gang pga. en returskrue som satte seg helt fast, samtidig som den blåste og mistet returdempingen. Den siste tiden har jeg merket at jeg har mistet mye av kompresjonen på starten av slaglengden, men det er fortsatt ikke noe galt med returdempingen. Men det tyder på at den må byttes for andre gang. Anders Røine har gitt eksemplarisk kundeservice, og ny demper har blitt levert uten spørsmål.
I 2005 leveres Five Spot med Fox RP3 som standard bakdemper. Dette er en vel verdt oppgradering for de som fortsatt kjører rundt med Romic. RP3 har gitt min "Flekk" nytt liv. Sykkelen er lettere, føles mer responsiv og dempingen er mer kontrollert særlig i midten av vandringen. At følsomheten for helt små dumper er noe svekket, er noe jeg kan leve med.
Konklusjon
Å bli eier av en Turner Five Spot er ingen billig affære. Men du kjøper en pakke som vil gi deg mye kjøreglede i lang, lang tid fremover. Den er ingen racingsykkel, og heller ingen hardhaus av en frikjøringssykkel. Men dersom du søker selve essensen ved stisykling, og liker de lange turene sammen med dine beste kammerater er dette en ramme som bør befinne seg svært høyt oppe på prioriteringslisten.