Plusser:+Tråkker svært godt og klatrer godt i teknisk terreng+Tåler – og bør utsettes for – grovt terreng+Svært stiv ramme, stødig utfor+Fettnipler på lagre i svingpunkt
Minuser:-Dyr!-En så dyr sykkel bør ha fjongere dekaler enn klistremerker utenpå lakken-Litt mindre pløsj vandring bak enn forventa
Blant årets mest spennende
I stisykkelmiljøet er Turner Bikes og demperopphenget DW-Link to brennheite merkevarenavn. I kombinasjon, og blanda med 120mm vandring foran og bak, samt 29” hjul, og du får en av årets mest spennende stisykler. Krydre med deler fra øverste hylle, bl.a. Fox, Stan’s NoTubes-felger bygd etter alle kunstens regler på Chris King-nav, Shimano XTR, Magura Marta SL-bremser og andre godsaker inkludert Maxxis Crossmark-dekk, og vi fikk en sykkel til test, som vi var svært spente på å prøve. Siden testsykkelen er den eneste i landet, og en av ytterst få i hele Europa, får Turner Sultan et temmelig eksklusivt preg, om vi får si det mildt.
Noe prisen er med på å understreke tydelig.
Med ei rammevekt i str. M på ca 3,2 kg, kan sykkelen med kløkt (og en velfylt lommebok) bygges komplett til ei pen vekt. Vår testsykkelveies inn til ca 12,5 kg. Det er virkelig ikke galt for en såpass solid bygd sykkel. Om du synes utseendet er litt merkelig, kan du sikkert tilgis (om enn kanskje ikke blant ”turnerianerne”, Turners trofaste tilhengerskare), men på nært hold kan man ikke annet enn å la seg imponere over flotte sveiselarver og en lekker lakk; i dette tilfellet en fin metallic-effekt.
Hvah?!, tenker du? Skal det ikke nevnes et ord om Turners langvarige og tydelig uttrykte forkjærlighet for 4-bar-oppheng, overgangen til såkalt faux-bar og flyttinga av et ledd fra bakerst på kjedestaget til nederst på setestaget etter en patentkrangel med Dave Ellsworth, for deretter å hoppe over til Dave Weagles DW-link på alle sine modeller foran 2009-sesongen, samt Turners trofaste tilhengerskare? Hæ, lissom, hæ?
Vel, nå har vi faktisk allerede gjort det i kortform. Så det, så. Men for dem som er nye på stisykling og vil høste kredd blant ihuga stisyklister, så nytter det ikke å komme her og komme her uten å ha detaljkunnskap om Turners gjøren og laden.
Nok om det, mer om noe annet, nemlig åssen denne spennende, storhjula fulldemperen funker i praksis. Og praksis, det betyr kun én ting, nemlig på sti.
Sittestillinga er slik den bør være på en stisykkel: Passe oppreist, med brei armposisjon takket være det breie, fine Salsa-karbonstyret. Vi (syklister på ca 1,80m) skulle – som så ofte – gjerne hatt en setepinne på 400mm og ikke 350mm. Ei vanlig utfordring på sykler med 29” hjul er å unngå en for høy front. Takket være et påfallende kort styrerør på ramma, unngår Turner dette på Sultan (også tradisjonelle 26”-sykler med Turner-logo har korte styrerør). Med dette får du på Turner Sultan en sittestilling som gir litt strekk på overkroppen som gir moment i klatringer, men enda mer gir den kontroll i utforkjøringer. Den lave høyden over overrøret bidrar med sitt til å gi god balanse i teknisk terreng.
I skogene rundt Oslobyen har vi noen stier der vi kjenner hvert eneste oppoverhøkk, hvert nedovercrux, og hver glatte stein og hver kjipe, skrå rot. Bakgårdsstiene våre er derfor velegna til sykkeltesting: Med hvilke sykler klarer vi de ulike utfordringene best?
Allerede på transportetappen til skauen på første tur var DW-linkens effektive tråkk bemerkelsesverdig, noe vi tidligere har lagt merke til på andre sykler med samme oppheng (Ibis og Iron Horse): Selv under tunge, seige tråkk var det minimal bevegelse i demperen bak. Med Pro Pedal-bryteren i på-posisjon har den en respons som ikke står noe tilbake for en lett XC-fulldemper. Imponerende! En fulldemper med 120mm vandring og store hjul er imidlertid ikke det raskeste verktøyet til slake motbakker på grus og asfalt, men det er heller ikke der en Turner Sultan er ment å ha sin styrke.
Vel ute på stien kan du bare glemme å bruke ProPedal-bryteren. På sti gjør sykkelen seg uansett best med demperen i åpen posisjon. Siden de store hjula gir en annen og snillere treffvinkel på hindringene enn en vanlig 26”-sykkel, får man inntrykk av at sykkelen har mer enn 120mm vandring på hjula. Turner Sultan sammenlignes best med mer tradisjonelle stisykler med 140mm vandring. I tekniske klatringer med trinn og kanter er Sultan fabelaktig, takket være den ikke altfor høye fronten og det gode tråkket, men det er likevel hovedsakelig de store hjula, og ikke like mye demperopphenget som er utslagsgivende. I en slik klatring som vi bare klarer å komme opp hvert skuddår med stisykler med vanlig hjulstørrelse blei klarert med glans på første forsøk: ”Svupp!”, sa det, så var vi oppe, sjokkerende enkelt.
I flatere terreng kunne vi ønske en noe mykere åpning på bakdemperen, selv med perfekt justert demper. Men igjen gjør de store hjula en god jobb, og bidrar til å kamuflere denne svakheten. Som vanlig fungerer Fox-gaffelen (spesiallakkert i svart) supert. Maxxis Crossmark-dekka er allsidige og fine. Vi hadde nok forventa oss litt bedre grep på glatte, skrå røtter og bergflater, men vi tør likevel påstå at Crossmark er blant de aller beste 29”-dekka til stisykling på markedet.
I utforkjøringer er Turner Sultan stødigheten selv. Pek forhjulet i ønska retning, hold fast, og sykkelen tar deg trygt ned drøye steinrøyser. Partier du synes er skremmende på nærmest hvilken som helst 26” stisykkel blir fullstendig ufarlige på Sultan. Det føles nærmest som å kjøre Tømmerrenna i en fornøyelsespark: Omgivelsene, bratta og den smale stien tilsier alt sammen at det er skummelt, og at du når som helst skal vippes ut av kurs. Slapp av, det skjer ikke så lenge du holder et sikkert grep om styret. På vår testsykkel bidro Magura Marta SL-bremsene med solid bremsekraft og god følsomhet; dette må være Maguras beste brems noensinne, etter hva vi kan bedømme. Bakramma er stiv, slik Turners solide bakrammer med firkantrør alltid har vært, og tillater presis styring i slagete svinger. I krappe svinger krever de store hjula litt tilvenning, men dette er mest en vanesak, selv om en 29er aldri kan føles like livlig og kvikk som en mindre sykkel med 26” hjul.
Konklusjon
For dem som setter knoting og leik på sti høyt, men som ikke har prøvd en 29” fulldemper ennå, kan vi anbefale å prøve. Turner Sultan er fra øverste hylle blant slike. Men da blir det fort fint lite knoting, bare så du er advart, for med en sånn en kommer du både opp og ned steder du ikke ville trodd var mulig med ”bare” 120mm vandring foran og bak. Denne sykkelen er ikke for hvermannsen – til det er prisen aldeles for høy. Men dens store hjul og raffinerte oppheng kan fungere som både botox, foundation og dekkstift (og alt hva det nå heter) i ett til all verdens ”tekniske rynker” som du måtte ha. Men Turner har faktisk et ørlite forbedringspotensial på bakdemperens åpning på smått og slagete, samt på kanter, om vi skal være kritiske. Og det må vi ha lov til å være på en så dyr sykkel.
Takk til eksemplarets eier, Stig Bodin, som velvilligst lånte oss sin nykjøpte sykkel til test.