Litt av poenget med denne testen var å finne ut litt mer om et ukjent merke, samt å finne ut hvordan deres produkter fungerer i praksis. Velocity er et australsk firma som leverer flere forskjellige hjul og felger til både landeveis- og terrengsykling. VXC er en skivebremsfelg designet stort sett for xc terrengbruk, men som har vist seg å duge til langt mer enn bare konkurranseorientert rundbanesykling. VXC er faktisk den eneste modellen Velocity leverer som ren skivebremsfelg. Derfor har valget falt på denne og ikke på en bredere mer "heavy duty"-felg.
VXC kan både bruks- og vektmessig sammenlignes med Mavic X717 (Mavic X717; 395g, VXC; 420g), som er Mavics skivbremsfelg for ren xc-racingbruk. Felgen kommer kun i svart og er ikke sveiset, men "stiftet" sammen. Vi var noe skeptisk til dette da "stifting" ofte er noe som gjøres med billigere felger. Dyre felger sveises idag som oftest sammen, og sveisen slipes ned for å få en jevn og fin overflate. Dette øker styrken til felgen. Ved å "stifte" felgen sammen bruker man en "stift" for å få felgen til å henge sammen, altså en tredje komponent. Minuset med denne metoden er økt risiko for en felg som vil løsne i skjøten.
Vi har likevel ikke hatt noen problemer med dette, og skjøten er like tight og fin som da felgen var helt ny.
I praksis
Det er flere ting som spiller inn for å få et godt og stivt hjul. Om man velger kjente merkenavn som f.eks. Hope og DT er man likevel ikke sikret et godt hjulsett. Den viktigste "komponenten" i et hjulsett kan man gjerne si er hjulbyggeren selv: Det er avgjørende at hjulet er stramt bygget, samt at alle eikene har samme spenn. Våre VXC-felger ble satt sammen med Chris King skivenav med DT supercomp eiker. Det er brukt 32 eiker og hjulene er bygget stramt for høyest mulig styrke. Felgene var ifølge hjulbygger Ole Blokhus svært lette å bygge, og vred seg minimalt ved stramming av eikene. Dette er et stort pluss da blir lettere å få til et rett og stramt hjul.
Da vi fikk felgene, var vi overrasket over hvor spinkle og smale de var. Vi var skeptiske til om de ville holde hele sesongen, og vi mistenkte at vi ville kjøre istykker bakhjulet etterhvert. Den skepsisen kunne vi spart oss for, da felgene har tålt mye juling gjennom en lang sykkelsesong. Alt fra 1,5 meter høye drop til uryddige, steinete stipartier har de vært gjennom, og felgene har verken bulker eller flate områder.
Selv med den smale bredden føles felgen stiv, og dette gjør det enkelt og inspirerende å presse sykkelen gjennom svingene.
Likevel er det merkbart at felgen er smal når en kjører dekk med stort volum. Dekkene som har blitt brukt er Intense System 4. Disse måler ca 2,25 tommer i bredden. Man kan da kjenne at dekket ”vandrer” litt rundt på felgen, og spesielt i ekstreme skråkjøringer er dette synlig. Sammenlignet med f.eks. en Mavic 819-felg er det ganske stor forskjell. Dette er en vesentlig bredere felg, og på slike felger vil dette dekket være mer "stødig" og ikke "vandre" så mye. Med dekk opp mot 2,5-bredde vil du nok oppleve at dette er ubehagelig og du bør derfor vurdere velge en annen, noe bredere felg.
Konklusjon
Hva er galt med å velge noe ikke alle velger? Ingenting, og ønsker du et sett med lette felger som skal tåle en hel del, er slettes ikke dette noe dårlig valg. For xc-entusiaster som sjeldent bruker dekk større enn 2.0 vil dette være en nærmest perfekt felg. Vi derimot savner noe mer bredde for at det skal bli den perfekte stisyklingsfelgen.