Ventana er et veltestet merke på terrengsykkel.no. Importør AC Norden har holdt høy aktivitet for å få Ventana synlig i markedet, og El Cuervo er den fjerde sykkelen/ramma vi tester fra samme produsent.
Byggings
Ventana er en av kongene innen vakker og solid byggekonstruksjon, og El Cuervo er intet unntak. Hele sykkelen oser av gjennomtenkt kvalitet, massive CNC-freste alu-deler, tilbøyde rør og nydelige sveiselarver. I ramma finner du ikke mindre enn 16 kulelager som alle er åpnet og satt inn med fett. På noen steder sitter fire lagre side om side. Hovedlinken kalles inter-lock og er konstruert slik at over 1000 kg med last frigjøres fra skruene under kjøring. Resultatet er en knallstivt oppheng som etter ett år med hardkjør er like smud som silke.
El Cuervo er et samarbeid med sjappa www.go-ride.com, hvor ryttere som Krispy (kjent fra flere av Down-filmene til Thor Wixom) og Scott Crabill har påvirket designet.
El Cuervo er en singlepivot med linker som driver demperen for å få den riktige demperraten. Den er ganske myk i begynnelsen og blir mer progressiv mot slutten av vandringen. Ni tommer bunnløs og kontrollert vandring gir trygghet! Kjedestaget er lekne 17,4 tommer lang, og 66 graders styrevinkel gir en god kombinasjon av stabilitet og kvikkhet.
Kjøring, kjøring, kjøring
El Cuervo er en sykkel som du typisk finner deg raskt til rette på. Utforsykler kan ta noe tid å bli vant med, men ikke på Cuervoen. Det første vi merket var at overrørslengden ikke er spesielt lang, så en 70 mm stem måtte til for å få god nok vekt på forhjulet. Det hjalp også på sprintegenskapene til sykkelen.
Ventana er kjent for å bygge sykler som er stive sideveis, og El Cuervo skuffer ikke. Det merkes i høy fart og gjennom svinger. Jeg tør påstå at jeg (Trond Vidar) har blitt MYE bedre til å svinge etter at jeg kom meg på denne sykkelen. Den sitter som limt og det aktive opphenget gjør at du bruker svingene aggressivt til å finne retningen. Mitt første møte var på King of The Mountain i 2004. Der er det høy fart og lange svinger, og jeg kjørte ned med et eneste stort glis om trynet.
Vandringen er silkemyk, og vi har kjørt El Cuervo med Romic, DHX og Avalanche og alle demperne komplimenterer sykkelen godt. El Cuervo kjøres best med ca 35% sag hvor den rett og slett spiser nesten alt du kan komme over innenfor rimelighetens grenser. Vi har av praktiske grunner kun kjørt sykkelen med flytende bremsekaliper, en funksjon som frigjør påvirkningen av bremsekraft på dempingen. Dette har fungert upåklagelig og sykkelen føles like bra eller bedre enn et vanlig horstlink-oppsett under bremsing.
Uten flytende bremsekaliper skal El Cuervoen sette seg litt under bremsing, og dempingen vil stivne noe som en konsekvens av at bremsen påvirker dempekvaliteten. Det betyr at sykkelen vil bli litt slakkere i styrevinkelen når det går bratt nedover, forutsatt at du ligger på bremsen. Dette er tatt med i betraktningen når sykkelen ble designet. Det er posisjonen til hovedsvingpunktet på sykkelen som avgjør om en sykkel vil sette eller reise seg ved bremsing.
Av det vi har fått med oss fra rapporter i USA er det veldig mange som kjører El Cuervo uten flytende bremsekaliper.
Som de fleste utforsykler liker El Cuervo seg i høy fart og bakenden våkner skikkelig til liv jo raskere det går. Vi kjører sykkelen med vekten ganske langt frem i svinger for å få skikkelig grep, dette gjør også at man angriper svingene med en høy dose selvtillit. Det er viktig å legge sykkelen inn i krappe svinger og bruke dempingen til å skytes ut av svingen. Havner du bakpå vil den slakke styrevinkelen gjøre at du ikke kan presse sykkelen like hardt i svinger, og i verste fall ta en tur i gresset.
I tekniske partier er det beste å ligge unna bremsene og flyte igjennom løypa, og bruke dempingen til å skyte seg fremover med. Sykkelen er så stabil at hvis du har planlagt godt så er det meste av tenkte linjer mulig. Den er også forholdsvis kort i kjedestaget og bidrar til lekenhet og muligheter for å "kaste" seg rundt i nødstilfeller.
Dempingen er kontrollert. Bunning føles ikke-eksisterende. Med tre forskjellige dempere har vi selvfølgelig bunnet demperen, men den progressive raten føles perfekt. Én gang på et år har vi presset frem et noterbart klunk (Romic), og da var landingen langt fra perfekt.
Vedlikehold
Vi har strammet hovedsvingpunktet to ganger siden 2004, og lagt på litt locktite. Dette punktet kommer man ikke ordentlig til med kjedefører montert, så legg på et lite lag locktite før du monterer krank/kjedefører. Vi har også opplevd at kulelageret som sitter på den flytende bremsen blir noe fortere slitt, men har ikke sett behovet for å skifte denne. Bortsett fra dette er ramma så godt som vedlikeholdsfri.
Lakken er vi ikke veldig imponert over. Ventana er kjent for fantastisk lakk og mange valgmuligheter. El Cuervo kommer i matt svart, og lakken er under pari sammenlignet med andre modeller. Den ripes raskt, og første helg i møkkete vær ble lakken slitt vekk fra venstre kjedestag.
Oh so good
Not so good
Konklusjon
Siden 2004 har jeg ikke vurdert andre utforsykler, og kan ikke se for meg noe annet som gir meg mer glede enn Ventana El Cuervo for øyeblikket. Den er solid, rask, leken og stabil - og like "tight" som for et år siden. Den føles komplett for min kjørestil, og har bidratt til en veldig rask progresjon i min favør. Ventana El Cuervo er en utforsykkel for konkurranser og høy hastighet, det gjenspeiles i sykkelens egenskaper. Har du planer om å være med i utforcupen eller liker deg i heisbaserte løyper bør du sterkt vurdere El Cuervo fra Ventana.
Ting å tenke påNår man bygger opp en utforsykkel er det noen elementer som er anderledes i forhold til en stisykkel. Sjekk derfor følgende: |