Minus
Ventana El Saltamontes
Ventana er et nytt merke for året i norske butikker. I år har Erik Whist bestemt seg for å satse på Ventana-import. I første omgang blir syklene tilgjengelige på bestilling gjennom Erik selv, på nettet, eller gjennom en av forhandlerne. I Oslo har både Raske Sykler og Bikes and Boards Ventana-rammer hengene på utstilling.
Ventana befinner seg helt klart i det øvre prissjiktet. Syklene lages for hånd i USA i Ventanas egen fabrikk. Alt blir gjort såkalt inhouse.
Ventana, har også tidligere stått for sveisingen og produksjonen av andre High-End merker som Turner, men fokuserer nå på eget merke.
Vi har testet en Ventana El Saltamontes. El Saltamontes betyr, "han som hopper fjell" på spansk og Salta'en er ment å være Ventanas allsidige stisykkel.
I utgangspunktet kommer El Saltamontes med fire tommer vandring, men mot et tillegg i prisen kan man få den satt opp med en spesiell vippearm som gjør at vandringen kan justeres mellom tre og fem tommer i fire steg. Justeringen foregår ved å flytte demperen mellom fire hull. En umbrako er alt som skal til. Tre, fire, fire og en halv, og fem tommer er valgmulighetene.
Testsykkelen
Vår testsykkel var satt opp med den justerbare vippearmen og en utstyrspakke som skinte av tusenlapper og high-end. Fox Talas RLC gaffel, King nav, Hayes hydro bremser, Sram XO, Race Face og Maxxis Super Tacky Larsen-dekk gjorde sykkelen helt klart stivennlig. Den norske importøren selger løse rammer eller komplette sykler med XT-pakke, XTR-pakke eller Race-pakken som vi fikk.
Utstyret var tipp topp, men litt pussig satt opp. Ventana sier selv på sine hjemmesider at syklene deres skal settes opp med nøytral setepinne. Vår kom med Race Face XY pinne med en tomme set-back. Gaffelen var som Fox Float Talas ofte har vært i år, litt treg og seig. Et oljeskifte vil raskt fikse dette. XO-gruppen fungerte upåklagelig.
Men det er rammen som først og fremst er på test her.
Lekker ramme
Er det noe Ventana kan, så er det å behandle aluminium. Sveisene, forsterkningene og maskineringen på El Saltamontesen er så lekre som de kan bli. Sveisene er uten ujevnheter og forsterkningsplaten som bretter seg rundt styrerøret ser kul ut samtidig som den bidrar til at Salta'en tåler langbeinte gafler. Baktriangelet og krankpartiet er maskinert, frest ut og høyglanspolert. Underveis i fresingen satt Ventana logoen sin strategisk på noen av de lekreste stedene på ramma.
Demperfunksjonen på El Saltamontesen er av en flerlinket type. Den er ikke en ekte four-bar med Horst Link på kjedestaget, men fungerer i praksis som en single-pivot. Salta'en er leddet rett over drop-outen på setestaget, mens skivebremsfestet sitter på kjedestaget.
Ventana sier at det er et bevisst valg å ikke bruke en Horst Link-ledding. Ventanas Sherwood Gibson, sier: "stivhet i svinger er min personlige kjepphest og den eneste faktoren som ikke er prioritert med en "Horst link." Sherwood sier at hans konfigurasjon sikrer en stivere sykkel sideveis som vil holde sporet bedre, spesielt i traverser og lignende.
At El Saltamontesen er stiv sideveis er det ikke noe tvil om. For ytterligere å forsikre seg om at det ikke blir noe slark eller sideveis bevegelse noe sted, har Ventana utstyrt El Salta'en med maskinlager i alle ledd. Er du bekymret for lagerkapasiteten, kan rammen fåes med doble lager i alle ledd mot et tillegg.
I skogen
Salta'en er en ganske lett sykkel til å ha såpass mye vandring. Når den til gjengjeld er utrolig stiv sideveis ber den om å bli syklet hardt og fort.
Sykler man med kjedet på mellomskiva eller storskiva foran, er dempingen for det meste aktiv og følger terrenget veldig bra. Noe kjedenøkking kan kjennes av dem som er veldig godt vant. I tre tommers setting og med Talas-gaffelen skrudd ned fungerer sykkelen veldig bra til sittende klatring i høyt tempo over slagete terreng.
Ved bruk av minsteskiva vil bakdemperen derimot stivne litt.
Står man og trår husker sykkelen en del, noe som er spesielt merkbart på jevnt underlag. Heldigvis kommer sykkelen med Fox bakdemper med lock-out. Det er ikke noe nederlag å bruke denne på grus-strekkene, men det skal sies at det er sykler som husker mindre og har mindre behov for lock-out enn Salta'en.
Sherwood Gibson sier at syklene hans er i sitt ess i svinger og traverser og det er ikke tvil om at Salta'en ligger som en drøm på skjæret. Det overbygde, men lette baktriangelet og det vanvittig stive krankpartiet gjør at alle slag går rett opp i demperen i den retningen de er ment. Man opplever ikke at bakramma lader seg opp og flekser i utgangen av svingene. Salta'en holder retningen som om den gikk på skinner. Om denne stivheten er umulig å forene med en mer aktiv og pedalvennlig Horst Link er vi mer usikre på. Både Turner og Intense har skikkelig stive rammer selv med Horst Link.
Jeg fikk en aha-opplevelse på denne sykkelen. Både opp og ned Vettakollen skjønte jeg første gang for alvor hvorfor alle skal ha fulldempet sykkel. Selv i tretommers setting følte jeg at Ventanaen var klar for det meste. Ned steinete utforkjøringer tok tretommersvandringen for seg mer enn den egentlig skulle klare, og slukte unna med stor appetitt. Den stive rammen gir selvtillit og en veldig kontant følelse. Denne sykkelen går dit du sikter.
Med demperen i det andre ytterpunktet, fem tommer, ble begrensningene i designen litt mer synlige. Sykkelen føltes litt tung og treg å dra med seg over hindringer. I fire tommer fungerte sykkelen som et flott kompromiss mellom den raske tretommerssettingen og den bunnløse, men noe seige femtommeren. El Saltamontes er i utganspunktet en fire tommers sykkel og til stibruk er det i denne innstillingen at den fungerer best. Dessverre er gaffelen med på å ødelegge litt av inntrykket. Vår Fox-gaffel var usedvanlig seig og treig og trengte et oljeskift. Tretommers og femtommersinnstillingen som kommer som ekstrautstyr kan sees på som en ekstra bonus som gjør en allerede allsidig stisykkel enda litt mer allsidig.
Til xc-sykling kan man bruke den korte vandringen og feie på innover i skauen. Med fem tommer bak kan man prøve seg på lett frikjøring og utforsykling. Til tross for den lave rammevekten er Ventanaen bygget med solide ubuttede aluminiumsrør som tåler en støyt.
Vil du justere vandringen i løpet av en og samme tur er det best å ha med en pumpe til demperen, da fjærraten forandrer seg noe mellom de forskjellige innstillingene.
Konklusjon
Ventana El Saltamontes er en vanvittig pen sykkel. Kvaliteten på håndarbeidet og byggingen er nesten uten sidestykke. Rammen oser av kvalitet og vitner om en rammebygger som er nøye og brenner for å lage et skikkelig produkt.
Sveisene som Ventana kaller Electric Sex Welds er superlekre, og med gjennomsiktig pulverlakk kommer de virkelig til sin rett.
El Saltamontes er sykkelen for dem som vil ha en ordentlig håndlagt stisykkel som skal brukes hardt gjennom flere år. I originalsetting med fire tommer vandring er El Saltamontes er særdeles allsidig sykkel som både kan sykles fort i XC-stil, men også brukes til mer rå kjøring i bratt terreng. Er man tung og kjører hardt har man spesielt glede av den stive rammen.
Redaksjonen var litt splittet på kjørefølelsen. Jeg var veldig begeistret og gledet meg til hver tur på Salta'en. Den har en veldig tight følelse, sitter i svingene og følger terrenget bra. Truls og Sveinung følte at sykkelen hadde litt igjen før den tråkket seg fremover like effektivt som en sykkel med Horst Link. I innstillingene med lenger vandring kunne Salta'en også ha en tendens til å henge igjen litt i hindre, noe en Horst Link-sykkel ikke vil gjøre.
Ventanaen er likevel helt klart en sykkel for feinschmeckere som vil ha noe lekkert som varer lenger enn en ung, blond kones affeksjon. Blarman opp for en El Saltamontes, kjøper man dyr kvalitet som vil glede og vare.