Heksen
La Bruja er vår testsykkel nummer to fra Ventana. Tidligere har vi testet stisykkelen El Saltamontes fra den California-baserte rammeprodusenten, mens denne gangen svinger vi beinet over en noe røffere modell.
Ventana La Bruja er ei frikjøringsramme med 150mm vandring, forseglede kulelager, utskiftbare og justerbare hjulfester. Rørene er ovalisert for maks stivhet, og det er ikke spart på konstruksjonskostnadene. Det er inngraverte "V" logoer, 3-D CNC maskinering og en sveiseutførelse som påstås å være best i markedet. Ganske råflott, men holder det i skauen?
Ascent Cycles (AC) har det Norske agenturet av Ventana, og en entusiastisk Erik Whist hos AC kan fortelle at La Bruja burde være perfekt for frikjøring og selv for lange røffe turer inn i marka.
Vi har kun testet La Bruja som frikjøringsrigg i denne omgang. Den er satt opp med en dobbeltkronet Marzocchi JrT, utforhjulsett og dekk som passer seg best til slikt.
To the woods!
Det første jeg merker meg med La Bruja, er at den føles solid og ikke minst stiv. Stivere enn alle sykler jeg har testet i samme kategori, og stivere enn mange utforsykler.
Sykkelen skyter fart i svinger og du merker at den tar deg dit du vil, så lenge du bestemmer. Det ble en opplevelse å kjøre "doseringsløypa" ved Frognerseteren, der Bruja'en føltes skikkelig hjemme. Den har nok vandring til det meste, og jeg tittet opp på ganske store dropper før det slo meg at jeg faktisk har denne sykkelen på lån...
Bakhjulsopphenget virker bunnløst og solid. Demperen var satt opp litt for mykt for meg, og jeg bunnet noen flere ganger enn jeg vanligvis gjør. På tross av dette føltes det aldri stygt eller farlig.
Jeg er egentlig en ganske hardbarka horstlink fantast, men jeg må innrømme at jeg ikke merket stort til La Bruja'ens "faux bar" i frikjøringsmodus. Den tråkket forholdsvis godt, men det er ikke til å komme fra at sykkelen trenger en demper med mer raffinert kompresjonsdemping.
Finishen på La Bruja er helt utrolig bra. Når du kommer innpå en Ventana så skjønner du hva som menes med "attention to detail". Sveis, lakk, utfresinger og estetikk er i ypperste klasse. Vår testmaskin kom i "Electric Blue", og den ser virkelig flott ut.
Hva kunne vært anderledes?
Svakheter? Det er vanskelig å finne svakheter på en så gjennomført ramme. Min eneste kritikk er at jeg kunne tenkt meg en annen bakdemper. Fox Vanillaen fungerte bra, men en frikjøringssykkel med 6" vandring har godt av en demper som kontroller tråkkets påvirkning på bakhjulsopphenget. Erik Whist kan fortelle at det finnes flere opsjoner på hva slags bakdemper man kan bestille med La Bruja.
En 5th element, Romic eller Manitou Swinger hadde vært en interessant oppgradering. Og satt opp med en 5/6" singelkronet gaffel kunne det vært morsomt å tatt den med ut i skogen som en skikkelig slem stisykkel.
Vekta taler også La Bruja's sak. 3.2kg (uten demper) for en ramme som virker så robust, er veldig lett. Lett nok til at man kan ta den på tur. Til sammenligning veier ramma på min egen stisykkel 4.1kg med Romic demper.
Konklusjon
Tja, hva skal sies? Jeg var veldig fornøyd med Ventana La Bruja. Maken til stiv sykkel skal du lete lenge etter, og det er ikke før du får testet en stiv sykkel ordentlig før man setter pris på forskjellen. Den virket bunnløs i sin vandring, solid og veldig stabil.
Utfordringen med La Bruja er prisen. Du må betale for at åtte ansatte legger sin elsk i hver sveis, og lager det som er noen av de flotteste rammene på markedet.
Er det verdt det? For ordentlige entusiaster vil det være det, men ikke for alle. Vil du ha noe av det beste som fungerer både som frikjøringsmaskin/lett utforsykkel og muskle deg gjennom litt lengre turer i marka, så anbefales det på det varmeste å ta en titt på Ventana La Bruja.
Rammespesifikasjoner
Ventana “Electric Sex” TIG sveising
6”, eller 150mm vandring
Lav 2.6:1 rate på demperen som sørger for lettere fjær og mindre belastning på demperen.
Valg imellom Romic, Fox og 5th Element bakdemper
Forseglede kulelagre
Mulighet for doble lager på alle svingpunkter
Utskiftbare dropouts with ¾” justering på kjedestaget
International standard disc brake mount
Standard hurtigkobling, med valg av 12mm gjennomgående aksling
Tåler dobbeltkronet gaffel
Internt stuket kranklager og styrerør
Pulverlakk med følgende valg: Electric Blue Metallic, Red Metallic, Super Dust, Grinch Green, eller Cosmic Orange
Mulighet for endring i geometri etter ønske