Men hvem er denne Whyte? For inntil et par år siden var nok John Whyte ganske ukjent for den menige terrengsyklist. Var du derimot lidenskapelig opptatt av Formel 1 og heiet spesielt på Nigel Mansell og Williams-laget var det en mulighet for at du hadde hørt navnet slenge rundt.
Engelske John Whyte hadde i lang tid før han begynte å lage terrengsykler konsentrert seg av demperoppheng på Formel 1 biler, og entret derfor terrengsykkelbransjen som et friskt pust - blottet for enhver konvensjon om hvordan en terrengsykkel skulle se ut.
Den noe uortodokse PRST-4 ble lansert. Sykkelen fikk stort sett veldig gode anmeldelser, men også like mange kommentarer om hvor stygg den var.
Whyte 46
Som navnet antyder har Whyte 46 justerbar vandring, mellom 4 og 6". Vi kjørte den i 6" hele turen for å finne ut om den faktisk kunne brukes til noe annet enn å kjøre utfor med i 6" innstillingen.
Dempesystemet kalles Quad link og er beskrevet i detalj her
Som om ikke dette er nok, er sykkelen satt opp med en Maverick-gaffel som også kan justeres mellom 4 og 6".
I praksis
Da jeg fortalte gutta fra det britiske terrengsykkelbladet MBR at jeg skulle ut og teste en Whyte 46 for første gang sa de bare; "You'll love it. It's fantastic".
Og med rette. Whyte 46 imponerte stort. Klatringen opp på toppen av Monte Brione går på asfalt og grus, og det er vel ikke akkurat her en 6" stisykkel trives best. Riktignok er sykkelen ustyrt med en Fox Float R ProPedal demper, men man blir likevel imponert når en titter ned på demperen og oppdager at den kun beveger seg 2-3mm ved hvert pedaltråkk. Og dette er i 6" innstillingen.
I terrenget var sykkelen svært stabil og forutsigbar. Maverick-gaffelen matcher bakenden svært godt og føles ekstremt kontrollert og effektiv. Gaffelen er overlegen på vridningsstabilitet og sykkelen går akkurat dit den pekes. Sittestillingen er perfekt for lange turer. Du sitter relativt komfortabelt, men føler aldri at det er ueffektivt.
Bakenden er aktiv hele tiden, bakhjulet griper godt tak og gir skikkelig fraspark i tekniske moter. Også i utforkjøringene gir sykkelen positive tilbakemeldinger. Du får en følelse av å ikke bruke alle 6", men dersom du ser ned på gummistrikken på demperen så bruker du tilnærmet absolutt alt. Og er det ikke slik det skal være, da? At man ikke tenker over de komponentene som fungerer bra?
Konklusjon minitest
Whyte 46 Superbike bærer sitt navn med rette. Dette er en ekstremt bra sykkel. Kjapp, komfortabel - og eksotisk. Vi gleder oss til å få en på langtidstest.