Britiske Whyte har aldri vært redde for å være utradisjonelle når det kommer til utformingen av terrengsyklene sine. De ville demperløsningene med parallellogramgaffel tilhører fortiden.
Bremser: SRAM Guide RS, S4 4-piston caliper, 180/160 mm skiver
Nåtidens Whyte-sykler er likevel annerledes og nyskapende på flere områder. S-120 RS-sykkelen i denne testen kombinerer geometri inspirert av grove endurosykler med en utstyrspakke som vi gjerne møter på rittvennlige fulldempere.
Den fine rammen har frontramme i karbon og bakramme i aluminium. Bakhjulsopphenget er like robust og velprøvd som det er klassisk. Leddet kjedestag med solide lagre og kort vippearm koblet til bakdemperen som går parallelt med overrøret, gir en klassisk, lite oppsiktsvekkende profil. Nyskapningen ligger i nyansene. Den slake styrevinkelen på 65,6 grader er kun matchet av GT Sensor i denne testen. Whyte kombinerer den slake fronten med testens lengste frontramme og kort framløp på gaffelen.
Utstyrspakka består av kvalitetsdempere fra Fox, inkludert den kraftige, men lette Float 34 StepCast-gaffelen. Drivverket er gjennomført SRAM GX Eagle, kombinert med matchende Guide RS-bremser for solid bremsekraft.
Mens geometrien minner om en endurosykkels er dekkparet de smaleste og letteste i testen. Forekaster-dekkene i front har skarpe og grove knaster, men noe lavt volum. Bakdekket, Crossmark II er mer som et solid rittdekk å regne. Det ruller godt og føles solid, men pakker seg i gjørme. De fungerer godt på tørt føre og på variert underlag, men føles skarpere og mindre trygge når røttene blir våte og skogbunnen sølete. Du bør unne deg et grovere dekkpar for å hente ut sykkelens potensial i grovt terreng.
Et høydepunkt i utstyrslista er den supersmude BikeYoke senkepinnen. Den har en ørliten terskel i starten av hendeltrykket, men sklir nærmest friksjonsfritt opp og ned hele 160 mm på både medium, large og XL-syklene.
Whyte-sykkelen er kvikk og lettsyklet i slakt terreng. Den føles lettere enn den er, noe dekkene må få noe av æren for. Når terrenget bikker nedover gir den slake styrevinkelen og den lange fronten større selvtillit enn noen av de andre syklene byr på. Gaffelen med kort framløp motvirker følelsen av hjulflopp, samtidig som akselavstanden kortes inn noen millimeter for god manøvrerbarhet i trange svinger og korte kneiker.
Den lange fronten til tross, Whyte S-120 RS er lett å løfte i front og har god balanse på bakhjulet. Demperopphenget og den justerbare bakdemperen setter seg ikke i kompresjoner. Sykkelen har en fjærrate som er smidig på småslag, med vekten på setet. Lenger ned i vandringen strammes det opp slik at vi ikke havner unødvendig langt bakpå ut av svinger og i kompresjoner, samtidig som vi får solid popp og en fast plattform å trykke til mot for energiske akselerasjoner. Testens korteste gaffelvandring er mer enn kompensert for med den lange fronten.
Whyte S-120 RS er en lekker sykkel med progressiv geometri. Lang front og slak styrevinkel gir trygghet utfor. Sykkelen er også en av de kvikkeste i testen og vil glede både høkkere og finteknikere som vil ha en rask og lettsyklet skogssykkel.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.