Vekt: 13 kilo u/pedaler Pris: 29 999 kroner komplett med RP23-demper/14 999 kroner for ramme med demper Import/nett: Anton Sykkeldelisk/www.yeticycles.com Størrelse testet: M
Utstyr: 5,5
Klatring: 4
Utfor: 5,5
Teknisk terreng: 5
Finish: 5,5
Sykkelglede: 5
Totalt: 5
Valuta for pengene: 5
Vurdering: "Topp"
Valuta for pengene-poengene vippet Yeti-sykkelen opp til Toppkarakter til tross for lik poengsnitt med Gary Fisher Roscoe som ble vippet ned pga lavere valuta-score
Lekkert, påkostet utseende med fine linjer
Testens beste dekk-kombinasjon
Stødig med lavt tyngdepunkt
Bruksområde
| Ritt | Sti |Freeride| ---------
Ramme: Alu front med karbon svingarm Rp23 bakdemper (DHX Air 5.0 testet)
Gaffel: Fox Float 32 Talas R gaffel
Gir: Shimano XT/XTR bakgir
Krank/krans: Shimano XT/XT 11-34
Bremser: Shimano XT 180 mm/160 mm
Hjul: Dt 42-felger, XT nav, Maxxis TT larsen 2,35 bakdekk/Highroller 2,35 fordekk
Sete- og styreoppsett: Thomson Elite pinne, SDG I-Fly, Easton Monkeylite 670, Thomson Elite fremspring
Raffinert legende
Da ærverdige Yeti skulle satse for å komme tilbake i det gode selskap etter noen år md turbulent eierskap, var det særlig modellen 575 de satte sin lit til. Vår testsykkel i klassisk Yeti-turkis kom utstyrt med en flott utstyrspakke med XT-drivverk og –bremser, gode Maxxis-dekk med skikkelig volum, en superfølsom Fox 32Float R-gaffel, samt krydder i form av Thomson og Easton-deler i cockpiten og et xtr bakgir. Til sammen utgjør dette en komplett sykkel med solide deler som tåler røff bruk, og med et utseende som står i stil. Testsykkelen kom også utstyrt med en DHX-air-bakdemper, men sykkelen vil komme med den lettere RP23 i salg.
Navnet på sykkelen spiller på mengde vandring bak (5,75”/145 mm). Ramma tåler gafler med inntil 160mm vandring, men vi mener likevel 140mm i front (68,5° styrevinkel) passer best til allsidig stisykling. Under transportetappene til stiene i åsene langs Den franske rivieraen gynget den merkbart, og den føles mer balansert på flatmark med gaffelen justert ned til 120mm vandring. I grusklatringer satte bakdemperen seg dypere i vandringen enn vi likte. Klatringer måtte derfor foretas sittende, og med rolige, runde tråkk. Vi mistenker at RP23-demperen som sykkelen kommer levert med, lik den på Santa Cruz-en, vil fungere bedre i Yetis oppheng. Vi føler oss sikre på at en RP23 vil gi bedre snert og spenst, noe som vil gi sykkelen et raskere og mer lekent preg. Dette problemet begrenset seg først og fremst til sykling på slett underlag. I teknisk terreng var ikke dette noe vi irriterte oss mye over. I motbakker med røtter og steiner klatrer sykkelen bedre enn vi først antok at den ville gjøre, og gaffel og demper ga behagelig flytfølelse over hindringene. Nedover gir rammedesignet med knekken på overrøret god skrittklaring. Yeti-sykkelen er derfor lett å manøvrere, et inntrykk som forsterkes av et velplassert balansepunkt midt over ramma. En superfølsom gaffel som dessuten er vridningsstiv og forutsigbar i vandringen bidrar med avgjørende kontroll. Her føles det også som om bakdemperen kommer mer til sin rett, og bakhjulet følger underlaget godt. Testens beste dekk-kombinasjon fra Maxxis gir komfort og godt grep under de aller fleste forhold, samt at de sørger for presis styring i svinger og over røtter og steiner. Et Easton Monkey Lite karbonstyre med riktig bredde og oppsving topper det hele sammen med presise og kraftige bremser fra Shimano XT. Disse er faktisk kraftigere enn storebror XTR, i tillegg til at de har justerbart trykkpunkt på hendelen.
Med den RP23-demeperen som sykkelen egentlig vil bli levert med tror vi Yeti kunne ha knivet om seieren i denne testen. Men som vi testet den var den litt mindre fresk i frasparket oppover og litt mindre spretten og ilter nedover enn Santa Cruz Blur LT. Positivt er det uansett at den knivskarpe konkurransen i stisykkelmarkedet internasjonalt gjør at en toppsykkel fra ærverdige Yeti nå kan fåes til en pris om ikke skiller den fra de andre syklene i kategorien.