/ Sykler

Test av Yeti AS-R 575

De kan telles på en slumsete tømmerhoggers hånd, de navna i terrengsykkelindustrien som klinger bedre enn Yeti. I noen år har det vært stille rundt Yeti, men er den gamle storheten nå på vei opp tilbake til himalayiske høyder? Vi lånte den mest spennende modellen til test.

Av: gauter
Sist oppdatert: 10. november 2004 kl 19.54
Yeti AS-R 575: Ikke akkurat avskyelig. Litt tidlig ute med vinterkamuflasjen, bare...
Yeti AS-R 575: Ikke akkurat avskyelig. Litt tidlig ute med vinterkamuflasjen, bare...
Lesetid: 11 minutter

Ikke hørt om Yeti før? Hvah?! Ok, kort fortalt: Yeti blei starta i 1985. Rundt 1990 og på tidlig 90-tall bygde den lille sykkelprodusenten, basert i Durango, Colorado, seg opp, og fikk raskt et virkelig godt omdømme. Om dette ene og alene skyldes deres turkise og gule syklers egenskaper, skal være usagt. Yeti greide i alle fall å knytte til seg flere av verdens beste syklister, og John Tomac, Myles Rockwell, Jimmy Deaton, Missy Giove, og Juli Furtado kan nevnes. Yetis racingmannskap var noe for seg sjøl, og tohjulinger fra Colorado var det fartsfantomene på sykkelbladenes forsider plukka topp-plasseringer på. Det gikk yetord (!) om merket, og det utvikla seg nærmest en kultisk stemning rundt merket. Modeller som FRO, Ultimate, ARC og den banebrytende karbonsykkelen C-26var og er klassiske navn på noe av de råeste syklene man kunne ønske seg. Mange av dem med lett gjenkjennelige, heltrukne, bua overganger mellom sete- og kjedestag... Ah, nostalgi!

Fra midten av 90-tallet gikk det trått for velrenommerte Yeti. Flere eierskifter fulgte, og anseelse blei tapt da produksjonen blei flytta til Østen. I 2001 blei imidlertid Yeti kjøpt opp for 'nte gang, og siden det styres Yeti igjen fra Colorado. Dette ser ut til å ha gjort godt: Årets Yeti-linje ser ut til å kunne løfte Yeti tilbake opp blant de få, store merkene som virkelig teller. AS-R 575 gjør ikke skam på Yetis gode navn og rykte, sjøl om produksjonen hovedsakelig foregår på Taiwan fremdeles.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen