Utstyr mht. pris: 5
Klatring: 4,5
Utfor: 5,5
Knotete terreng: 4,5
Sykkelglede: 5,5
Grus: 4
Finish: 6
SNITTKARAKTER: 5
Plusser:
+ Lekker finish med bl.a. heltrukne strømper på girvaierne
+ 11-36-kassett
+ Super utfor pga. høy stivhet,konisk styrerør, bredt styre og 12mm bakaksling
Minuser:
- Setter seg litt bakpå i klatringer uten ProPedal på
- Billige dekk som standard i Race-pakka
- Påfallende langt overrør, lengre enn de fleste rittsykler
Pris:Ca 36000 komplett med racekit
Vekt: 11,95 kg
Importør: Anton Sykkeldelisk
Størrelser: XS, S, M, L, XL
Aluminium og karbon
ASR5 kommer i to versjoner: ASR5 Alloy med hovedtriangel av aluminium og bakramme av karbon, mens hele ramma på den tre tusen kroner dyrere og ca 300g lettere ASR5 Carbon består av det svarte supermaterialet.
Les mer om Yeti ASR5 i en tidligere sak her.
Det er alu-utgaven vi har testet. Likevel er Yeti helt på nivå med de andre i testen når det gjelder vekt.
Allsidig
Yeti-tradisjonen tro har ASR5 ett svingpunkt uten ledd i bakramma. Finishen er lekker. Heltrukne girstrømper liker vi, og den innfelte beskytteren på karbonkjedestaget er blant det flotteste vi har sett. Vår testsykkel var utstyrt Yetis Race-kit. Det betyr XT 3x10-pakke med 11-36-kassett, solide DT-hjul og super Fox-gaffel, paret med flotte deler som et bredt Easton-karbonstyre og Thomson-deler. De ansatte hos Yeti kaller ASR5 for «juksesykkel»: Lett nok og klatrer godt nok til å holde følge med reine rittfulldempere opp bakkene. Når man vel er på toppen, holder den følge med langt grovere sykler nedover, hevder de. Vi er tilbøyelige til å være enig.
Yetien er nokså sportslig i sittestillingen takket være sitt lange 59,9 cm overrør i str. M. Likevel opplevde vi at den setter seg noe bakpå i klatringene uten ProPedal på. Ved forsering av kanter glir den ikke like mykt over som vi skulle ønske, og bakhjulet henger da litt pga. markert fastere motstand i midtpartiet i vandringa. I småslagete terreng og i høy hastighet oppleves den imidlertid som veldig følsom og gir god flyt. Med ProPedal på har den også et kvikt og effektivt tråkk i motbakker, men på sti synes vi disse syklene bør klare seg fint uten.
Frisk bakdemper
Med 127mm vandring bak har Yeti ASR5 et fortrinn i forhold til de andre i testen. Dette bekreftes i praksis, men bare hvis du ikke har i mer luft bak for å kompensere for litt sig i klatringer, og aksepterer å bruke ProPedal-bryteren aktivt. Det er ikke vanskelig, for i utfor og i høy fart er ASR5 super. Den har imponerende stivhet i både for- og bakramme, og med bredt styre inviterer den til aggressiv sykling. Den pisker deg til å sette den på prøve, og med et hånlig flir kvitterer den med å håndtere grovere terreng enn du tror. Alt i alt er Yeti ASR5 Alloy en lekkerbisken som er veldig morsom på sti, særlig nedover. Den gjør seg slett ikke bort med startnummer på styret heller, men da gjerne med ProPedal-bryteren på.