Sort, med dunkelt navn: Allikevel utelukkende positiv.
Lesetid: 5 minutter
Dunkelt navn til tross, å sykle på en Evil Following er en lystig opplevelse. Det røper kanskje mye av hvordan denne testartikkelen vil foregå, men akkurat det burde heller ikke være overraskende, med tanke på hvor mye positiv presse denne sykkelen har fått siden den ble lansert for snart et år siden.
At fulldempede 29'ere har mye gående for seg, er ingen nyhet. Sykler som Specialized Camber, Kona Process 111, Niner RIP 9 og Santa Cruz Tallboy har bevist dette for en god stund siden. Dermed kan man spørre seg, hvorfor tar man slik på vei over nok en langbeint storhjuling? Vi lar det spørsmålet stå retorisk, men kan i alle fall komme med våre erfaringer.
Testsykkelen vår kom med importørens egen deleliste, med hardvare fra Spank som skiller fra X01-modellen som utstyrt fra Evil selv. Det var også satt på en 140mm RockShox Pike RCT3, heller enn 130mm, som sykkelen ellers leveres med. Utstyrslisten var som prisen burde diktere, god. Komplett SRAM X01-gruppe, med Guide RSC-bremser og Reverb-pinne er trygge valg. Spank Oozy Trail-hjulsettet var relativt lette, i underkant av 1800 gram, og brede nok til å gi de påmonterte Maxxis High Roller II EXO-dekken den kantede profilen de kler.
LAV ELLER HØY: Uansett er kranklageret lavt på The Following
Spank Oozy-styret på 760mm har samme bredde som RaceFace Next-styret som Evil setter på sykkelen, men var det eneste vi følte for å bytte i løpet av testperioden. Med et styre på 800mm ble sykkelen enda mer kapabel utfor, uten å få for mye av vinglingen oppover som gjerne kan følge kort stem og bredt styre.
Førsteinntrykket, på en relativt rolig tur på flytstier med opp og ned hundre høydemeter, var solid. The Following har justerbar geometri, men med en 140mm dempergaffel blir det uansett en slak styrevinkel, og uansett hva du gjør med det flippbare leddet i demperopphenget, er og blir krankhøyden lav. Så i det sedate tempoet bli-kjent-med-turen beveget seg gjennom kvelden med, var det helt klart et uforløst potensiale som lå og ventet.
INNI: Intern vaierføring er å forvente på sykler idag
Den andre turen ble dermed gjennomført med et helt annet tempo, med vekt på utforkjøringer. Med bredere styre, og mer inspirert sykling, var det som en helt annen sykkel. Der demperne bare gav en litt nummen følelse med underlaget kvelden før, ble det med høyere fart klart hvor The Followings styrke ligger. 120 millimeter vandring er ikke all verden, spesielt ikke på en sykkel med singlepivot-oppheng. Det er i alle fall hva man skulle tro.
Demperopphenget med det selvironiske navnet (google det) er uhyre effektivt. Selv ikke gjennom de mest steinbefengte partiene på toppturfavoritten vår savnet vi mer vandring. Hverken hard bremsing, panisk tråkking eller tekniske motkneiker og svinger klarte å gi noe annet inntrykk enn av upåvirket demping. Dave Weagle, ingeniørguruen bak demperopphenget, fortjener virkelig sin opphøyde status.
SAG-O-METER: Det er lett å finne de 30% sag som Evil med rette anbefaler
Vanligvis dukker det opp negative ting gjennom en langtidstest, men Evil The Following har ikke vært annet enn mer og mer overbevisende. Den er ikke billig, hverken som ramme eller komplett sykkel, men heller ikke verre enn konkurrentene i dette sjiktet. Se spesielt på SRAM X1-kitet fra Evil om du er ute etter mest valuta for pengene. Vi skulle ønsket oss 203mm rotor på forhjulet og et bredere styre, og er du av typen som får hodepine av mange bevegelige deler i rammen, er ikke DELTA-opphenget for deg. Men ingenting av dette rikker ved det faktum at The Following er litt av en sykkel.
Så lenge vi gav det vi var gode for, belønnet The Following rikelig. Få sykler klarer å balansere så gode utforegenskaper med så morsomme og raske egenskaper opp og bort. Småkupert terreng ville helt klart vært morsommere med en gaffel med 120 eller 130 millimeter vandring. Men ikke for det, vi storkoste oss så lenge vi orket å holde tempoet oppe. I rolig fart blir sykkelen ikke bedre enn helt alminnelig, men det skal ikke mye til for å finne at fart er din venn på Evils storhjuling. Dermed anbefaler vi ikke denne sykkelen til nybegynnere, men heller til durkdrevne og fartsglade stisyklister.
Evil The Following Pris: 69 800 kroner som testet Vekt: 12,5 kilo uten pedaler Import: JBS Sport
+ Allsidig, belønner aggresjon og inspirerer til fart + Svært gode demperegenskaper
- Krever en erfaren rytter for å ta ut potensialet - Smalt styre
Utstyrsliste som testet:
Ramme: Karbon, Dave's Extra Legit Travel Apparatus demperoppheng, 120mm Gaffel: RockShox Pike RCT3, 140mm Styre og stem: Spank Oozy, 760mm styre, på 50mm stem Holker: Spank Bakdemper: RockShox Monarch RT3 DebonAir Sete og setepinne: Ritchey Trail på RockShox Reverb Bremser: SRAM Guide RSC, 180mm Drivverk: SRAM X01 Hjul og dekk: Spank Oozy Trail hjul med Maxxis High Roller II EXO 2.3 foran, 2.2 bak
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.