Med 160 millimeter vandring foran og 150 millimeter bak, lander Force X silkemykt i den hyperaktuelle enduro-kategorien. Her er det moderne geometri som skal gjøre sykkelen god å tråkke med, samtidig som du kan dra på skikkelig nedover. Det betyr bratt seterørsvinkel som gjør at du får ordentlig kraft i tråkket, og ikke kommer for langt bakpå i bratte klatringer. Relativt slakk styrevinkel gir god angrepsvinkel når dropp og slag kommer tett nedover bratte stier. Selv om dette kan høres ut som en ganske rå sykkel nedover, så har GT en sykkel i sortimentet som håndterer de bratteste utforkjøringene enda bedre, nemlig Sanction. Det er ikke bare vandringsmengde som gjør sykler raske nedover. Force X og Sanction har samme vandring, men sistnevnte har i slakkere vinkler – og det er det som gjør den hakket råere i utforkjøringer, men desto tyngre i klatringer.
Litt mer: GT Force X er litt kraftigere bygd og litt mer nedoverrettet enn sin lillebror Force.
Dermed er Force X et bedre kompromiss for dem som vil ha en grov stisykkel med gode egenskaper enten det går oppover, bortover eller nedover. Siden vi her har å gjøre med en sykkel med ganske bratt seterørsvinkel, så kommer du i en god posisjon over pedalene slik at du får lagt ned ordentlig trykk når det trengs. Det gjør likevel ikke sykkelen til noen racer oppover. Vekten er på over 14 kilo med pedaler, og de solide Continental Trailking-dekkene ruller ikke lekende lett på grusen.
Brems og justér: Formula RX bremser tar seg av nedbremsingene, mens en Integra-variant av setepinnen KS LEV justérer setehøyden i fart.
Men ikke for det, tråkkeffektiviteten er god, og bakramma jobber aktivt i rotete terreng. Fox-demperne gjør en glimrende jobb. CTD-systemet er intuitivt å bruke med sine tre innstillinger. Til vanlig stisykling foretrakk vi å ha gaffelen i ”Descend”-modus og bakdemperen i ”Trail”. Om du da har riktig lufttrykk i bakdemperen, så synker ikke sykkelen for mye sammen bak når du skal opp en bratt kneik. I utforkjøringene er det bare å åpne begge demperne helt og dundre nedover. Ekstrakammeret i bakdemperen gjør at du ikke får følelsen av å bunne demperen ved harde slag. Dette gir deg litt ekstra å gå på i kritiske situasjoner.
I tillegg til mye stisykling i Hallingdal og Nordmarka, ble sykkelen tatt med til Hafjell Bikepark, for å sjekke hvordan den taklet utforløyper. Det gikk veldig fint. I de mest hårete partiene sykler du selvsagt mye fortere med utforsykkel, men i flyt-løyper med doseringer og hopp har det ikke mye å si. Men det viktigste er at man kan ha det skikkelig moro med en grov stisykkel som Force X også i sykkelparken! Allsidige sykler er gull for de av oss som allerede har stappfull bod eller stue…
Ryddig: Solide, men enkle vaierfester på underrøret.
Force X leverer på de områdene den er ment å levere, men det er likevel noen småting som irriterer litt. Det som er mest irriterende er at kjedet falt av titt og ofte. Her er det ingen kjedefører, noe som bør være standardutstyr på en sykkel i denne kategorien. Vi hadde også klart oss fint uten todelt krank. En-delt krank hadde løst kjede-problemet samtidig som man fikk kuttet litt vekt og ryddet på styret. Mulighet for senking av gaffelen hadde også vært fint i motbakker på grus eller asfalt, men er ikke et must. I Terrengsykkel 48 testet vi den "vanlige" Force. GT viste da at de har tatt stisyklene sine et betydelig steg opp på rangstigen. Vi ga den skryt for dens gode egenskaper i høy fart, og Force X er om mulig bare enda mer stødig. Til variert stisykling og lengre turer i skog og mark, er dette kanskje ikke sykkelen som inspirerer mest til å gi gass opp tekniske klatringer. Sykkelen bikker definitivt over på enduro-siden av vektskåla, så om du har ambisjoner i nedoverrittene i 2015-sesongen vil GT Force X være et godt valg for deg.
Den observante leser stusser nok litt over at vi tester en 2014-modell så sent på året. Det betyr ikke at testen ikke er relevant, for sykkelen er nesten uforandret for 2015. Viktigste endring er at neste år får sykkelen en-delt krank og kjedefører!
Oppgradert: For 2015 får GT Force X et par oppgraderinger, men er i stor grad lik modellen vi har testet.
GT Force X Carbon Expert
Importør: http://www.beach-mountain.no/
Pris: 34999 kr
Vekt: 13,7 kg u/pedaler
+ Flott karbonramme
+ Allsidig
- Ingen kjedefører
- Todelt krank
UTSTYR:
Gaffel: Fox 34 Float 160 CTD Bakdemper: Fox Float X CTD Krank: RaceFace Evolve 36/24 m/bashguard Felg: WTB ST 123 650b Bremser: Formula RX Gir: Shimano SLX Setepinne: KS LEV Integra Vekt: 13,7 kg u/pedaler
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.