Pluss: Supre tråkkegenskaper, føles som om den har mer vandring enn 116 mm, Boost foran og bak gjør det mulig med 27,5+-hjul, flott finish, mange utstyrspakker å velge mellom. Lav vekt.
Minus: Litt begrenset girutvalg med Shimano 1x11, høy pris, noe høy front.
GJENNOMFØRT: Karbonbeskytteren rundt kjedestaget viser oss at Pivot en produsent som er opptatt av kvalitet. Boost-logoen er grei for å få bekreftet av sykkelen har ekstra bredt baknav. Alle foto: Øyvind Aas
Amerikanske Pivot er ikke et hverdagsmerke her i Terrengsykkelredaksjonen, men nå som Birksport distribuerer Pivot bør dette sykkelmerket bli godt representert også i norske skoger.
Modellen 429 Trail har karbonramme, 130 mm vandring foran og 116 mm bak. I tillegg har den store, digge 29er-hjul. På papiret er dette en perfekt sykkel for mye av den stisyklingen vi driver med i Norge. Trange stier i småkupert terreng med mye røtter, steiner og fartsendringer.
Pivot er et av merkene som har jobbet lengst med opphengs-guru Dave Weagle, og 429 Trail har signatur-opphenget, DW-link.
Pivot har tunet DW-link-opphenget spesielt for 429 Trail, som er en helt ny modell i Pivot-kolleksjonen. De har tatt den nedre linken fra enduro-sykkelen Mach 6 og tatt utformingen på den øverste linken fra utforsykkelen Phoenix. Det hele ser ryddig og kompakt ut.
Kjedestagene er på passe korte 443 millimeter. Supert for en 29er. 429 Trail er for sikkerhets skyld også tilpasset bruk med 27,5-plus-dekk. Fabelaktig forutseende av Pivot. Både gaffel og bakramme har Boost-bredde av denne grunn. Smart.
SMART: Fox-bakdemperen kommer med en egen Pivot-sig-måler som letter oppsettet av demperen.
Vår testsykkel kom utstyrt med en spesialpakke som ikke er listet på Pivot-sidene i USA, men som Birksport har på sine egne sider. Shimano 1x11-oppsett med en kombinasjon av Shimano-XT-girspaker, XTR-bakgir og XT krank og bremser. Birksports tilsvarende har Race Face-krank, noe som ikke betyr noe i denne sammenhengen. Vår XT-krank kom påmontert et 28-tenners Wolftooth-drev med gripetenner til 1x11-bruk.
Sykkelen har DTs fine Spline M1700-hjul. Disse er lette og solide, men har ikke helt adoptert dagens trend med realt brede felger. Dekkene, Maxxis Ardent EXO 2,25 matcher sykkelens bruksområde ganske så perfekt.
XT-KRANK: Vi ønsket oss litt større gir til transportetappene. Her ligger det litt begrensninger i Shimanos 1x11-oppsett.
Så hva er bruksområdet?
Trail 429 er en stisykkel i alle betydninger av begrepet. Den kan brukes på lange turer i treningstempo, på korte turer der utforkjøringene er målet, eller på rene enduro-utfarter med lange utforkjøringer som fokus.
Vi har prøvd den til alt sammen.
HIMMELBLÅ: Fargen og finishen på ramma er førsteklasses.
Pivot 429 Trail er en veldig pen sykkel. Den flotte karbonrammen kommer i en veldig lekker blåfarge. Ikke glorete, men heller ikke beskjeden. Lett å like rett og slett.
Rammen er beskyttet på utsatte steder med ekstra plater med karbon. Både under underrøret og rundt høyre kjedestag er det plassert tykke lag med rå karbon. Lekkert og smart. Det asymmetriske baktriangelet er kompakt og med fin vaierføring inne i kjedestaget på driv-siden. Bremseslangen ligger utenpå rammen hele veien. Dette synes vi egentlig er like greit. Det ser ryddig ut, og er vesentlig lettere å jobbe med ved et bremsebytte.
RYDDIG: Både oppheng og vaierføring ser ryddig ut, også fra venstresiden. Egne Pivot-bolter hever inntrykket.
At bakrammen har Boost-bredde er umulig å se uten å vite det. Gaffelen derimot ser bred ut. Men det ser ikke feil ut det heller, bare litt ekstra stort og kraftig.
Vi satt styreframspringet så lavt som mulig før vi dro ut på tur. Sykkelen kommer med et styre med litt oppsving og er litt høy i front i utgangspunktet. Styrebredde på 74 cm er ganske så perfekt til formålet.
I BUNN: Vi kunne ha ønsket oss en noe lavere front. Nedovervendt stem og flatt styre vil gjøre susen.
Før vi startet testingen av denne sykkelen så vi for oss at den ville være en knuser i et av Barcelonas mest syklede endurosegmenter, en løype vi i Terrengsykkel har brukt flittig til mye forskjellig sykkeltesting den siste tiden. Segmentet krever mye tråkking, men også mye gøts, litt små-høkking og dristig svingkjøring. Perfekt for en allsidig sykkel som 429 Trail.
Som tenkt så gjort.
Segmentet (https://www.strava.com/segments/3037365 ) er på 1,5 kilometer og faller med 108 meter på den distansen. Ikke veldig bratt, men med mye krevende terreng og krappe svinger. Et segment det går an å sykle like fort med ritt-fulldemper som på enduro-sykkel, men der det optimale kanskje ligger et sted i mellom.
GOD KLARING: Boost-gaffel gir god plass til store dekk. Pivot Mach 429 Trail kan også brukes med 27,5+-hjul.
Ny rekord på første forsøk.
Den første turen på Pivot-sykkelen ga ny pers på segmentet, på første forsøk. Det er vanskelig å si noe på det. At testsyklisten har syklet dette segmentet 72 ganger, ofte med store ambisjoner vitner om at persen satt et stykke inne. Likevel ble den flyttet med hele fem sekunder. Et klarere tegn på at sykkelen funker til raske, varierte og krevende stier. Sykkelen ble selvfølgelig testet i mange flere løyper enn denne.
OVERLEGEN: Stisegmentet har jeg spikket sekunder av i lang tid. På Mach 429 Trail persa jeg plutselig med 5 sekunder.
Inntrykket var alltid det samme. Dette er en supereffektiv stisykkel som sluker unna det aller meste uten å føles drågete eller voldsom i småkupert terreng og klatringer.
DW-opphenget er kanskje Terrengsykkels testpanels favorittløsning for bakhjulsdemping. Det har på mange sykler vist seg å tilby en fabelaktig kombinasjon av smidig effektivitet og glupsk apetitt. At Pivot 429 Trail bare har 116 mm vandring på bakhjulet fremsto aldri som noe negativt, selv i de groveste utforkjøringene. Sykkelen innbyr til 100 prosent tillit i røysene og i terreng med store slag. De store hjulene og den relativt lange, men superpresise gaffelen maskerer den korte vandringen forbilledlig.
BREMSER: XT-bremsene fungerer bra og har god hendel, selv med 160mm skive bak. Fjernkontrollen til KS-pinnen er også god.
Alt er likevel ikke helt perfekt. Pivot Trail 429 oppleves som noe høy, den korte vandringen tatt i betraktning. Styrevinkelen kunne kanskje også ha vært slakket av en halv grad. Da ville sykkelen blitt enda mer kapabel. Under rekordforsøket på Dragon Khan-stien fikk vi litt følelsen av å sitte høyt over bakken. Krankhushøyden på 335 mm forteller oss noe annet. Dette er fint og lavt. Da må vi gi den ganske høye fronten skylda for den litt høye følelsen.
Farten på stiene viste uansett at det ikke hindret oss noe. Og et flatt styre vil bøte på «problemet» ganske enkelt.
Pivot Mach 429 Trail viser virkelig hva potensialet i dagens stisykler kan være. Kort vandring fungerer supert oppover, mens effektivt oppheng gir mer enn nok støtdemping nedover. Paret med litt ekstra vandring i gaffelen får du en sykkel som ikke begrenser deg nedover og lar deg gi full gass, eller cruise i passe fart, i småkupert terreng.
Oppsettet på vår testsykkel med 1x11-drivverk fra Shimano satte visse begrensninger for syklingen. Vi opplevde ofte å tråkke ut tyngstegiret på enkle transportetapper. Så du må være litt tålmodig på grusen og langs veien hvis du skal være fornøyd med utvekslingen. En SRAM-kassett med 10-42-spredning ville gjort susen, evt en ny XT-kassett med 11-46 og heller et 34-drev på kranken.
Skulle vi hatt én stisykkel til bruk i Oslo-marka, eller for den sags skyld, Barcelona-marka, Drammens-marka eller lignende småkupert terreng hadde Pivot Mach Trail 429 stått i toppen av ønskelista. Prisen er høy, men finishen matcher den, og du kan velge og vrake i noen litt rimeligere varianter også.
WEAGLE WEAGLE: DW-link fungerer veldig bra til allsidig sykling.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.