For å finne pek til langturssatsingen til Genesis er det bare å se etter festeboltene. Her er det flust, både på ramme og gaffel. Det er plass til en drøss flaskeholdere, bærere eller andre festeanordninger som Anything Cage fra Salsa. Monterer du en rammebag, har du ennå plass til en flaske under underrøret, i tillegg til to på gaffelen. For eksempel.
Rammen og gaffelen er forøvrig i stål, som ikke er overraskende for Genesis. Det er nesten det eneste de benytter seg av. Fint nok, det er solid, litt behagelig og klassisk. Vi liker å se girwiren trukket med strømpe hele veien, og kabelfester klare for senkepinne. Og geometrien, med et litt lengre overrør og relativt slak 69,5 graders styrevinkel, føles veldig riktig etter vår bok. Sittestilling på sykkelen er en smakssak, og det som passer for oss behøver ikke å være ideelt for deg.
For vår del: Med en stem som måler over 80mm og et styre på 700mm bredde blir sittestillingen litt mer fremoverbøyd enn vi liker til lange dager i kronglete terreng, men det føles bra til raske og korte økter etter jobb. Dog vil det nok monteres på en stem rundt 60mm og et styre på rundt 750mm etter hvert.
Skulle vi etterlyst noe hos rammen, ville det vært en enkel mulighet for å gjøre den om til en singlespeed. Vi synes det er litt rart Genesis ikke har gjort dette, slik Surly og Salsa gjør med sine sykler. Ikke fordi det er så attraktivt å sykle en fatbike med bare ett gir, men fordi en langtur kan bli i overkant lang om bakgiret eksploderer mot en stein og du må sykle ut med et slakt kjede som ikke vil holde seg på tannhjulene du har valgt for returen.
Det overraskende i utstyrslisten er mangelen på forgir. Du kan montere et, om du har et liggende , samt drev og skifter, men Genesis har heller montert et enkelt 32t-drev og en kjedefører. I kombinasjon med kassetten, som byr på 11-36t, og overnevnte vekt og dekk, blir det tungt. I de fleste lange bakker har letteste gir kommet overraskende fort, og kneiken har blitt gjort i singlespeed-stil: Hnnnnnnnngh. Vi synes det er et merkelig valg Genesis har gjort her. Om tanken er bombastisk soliditet på lange turer i bushen, burde rammen altså hatt en mulighet for å stramme kjedet. Er tanken å kappe vekt, vel, sykkelen vår veier over 16 kilo med pedaler, og med overnattingsutstyr blir vekten uansett høy. Så de grammene et forgir gir vinnes tilbake så fort bakkene blir lengre enn noen meter.
Hjulene er levert av Surly, nærmere bestemt er Caribou montert med 80mm brede Rolling Darryl-felger på Surly-nav, toppet med de grove Nate-dekkene i fire tommers bredde og 27tpi. Dette biter veldig godt fra seg mot snøen, og det har vært veldig morsomt med små toppturer når føret har vært lettpakket skare. Med for høyt lufttrykk slipper dekkene litt plutselig, men etter å ha fulgt de tre reglene for fatbikes; mindre luft, mindre luft og mindre luft, gir dekkene en trygghet få andre på fatbikemarkedet matcher. Valget av Nate foran og bak gir også en pekepinn om at Genesis ikke ser for seg at denne sykkelen skal brukes på høvelige og snille stier sommerstid. Rullemotstanden er straffen du får, og sammen med vekten fra rammen blir ikke dette en fatbike boblende over av konkurransepreg.
M395-bremsene fra Shimano kan ikke kalles sexy eller bling eller noe i den dur. I tillegg kommer de speilvendt fra britene, noe du bør være klar over. Vi skiftet side uten å behøve å lufte bremsene, men det er ikke garantert du får samme opplevelse, og du bør dermed være i stand til å lufte selv eller ha trivelige venner med mekaniske evner. I bruk har bremsene dog vært lytefrie, med en langt bedre kraft, modulering og følelse enn Acera-nivået skulle tilsi.
I sum har vi blitt gode venner med Genesis Caribou. Ikke fordi den er klink stiv, superlett og rask, for det er den virkelig ikke. Men fordi den er stabil uansett fart, behagelig i sittestilling og tillitvekkende. Av fatbikene vi har prøvd er dette kanskje den som oppleves mest som en normal, smaldekket sykkel. Og det mest inspirerende med den er at vi får lyst til å ta den med på langtur.
Endringene vi ser for oss å gjøre på sykkelen for tiden som kommer er – med unntak av rammebag og liknende – basert på subjektive ønsker. Som et bredere styre og en kortere stem. Og for ikke å få kjeft fra knærne våre, et lettere drivverk. Men ut av esken synes vi Genesis Caribou har vist seg som en interessant fatbike som kan fungere til mye, spesielt om syklisten ikke har hastverk med å komme seg frem. Vi gleder oss til å fortsette, og har allerede tegnet ruteplaner på kartene våre.
Genesis tas inn til Norge av Friksjon Sykkel.