Stihardtailer er et sjeldent syn på nord-amerikanske stier. Det forsøker produktutvikler hos Kona, Chris Mandell, å gjøre noe med. Han har vært en av pådriverne for Honzo, en 29" hardtail laget for grovt terreng. Med store hjul mente han det var mulig å lage en hardtail som takler selv de mest krevende stiene.
Kona Honzo leveres med breie dekk, 120 mm vandring foran, bredt styre og kort stem. Dette, sammen med lav krank og relativt slakk styrevinkel (68 grader) gjør at Honzo trives godt i utforkjøringene. Det er likevel de ultrakorte kjedestagene som skiller Honzo fra andre tilsvarende sykler. Med sine 414 mm er kjedestagene kortere enn på mange 26ere. Til sammenligning har de fleste 29" hardtailer kjedestag på rundt 440 mm.
For å få til dette har Kona ofret muligheten for fremgir. Det er heller ikke plass til større klinge foran enn 32 tenner, uten å gå på bekostning av dekklaringen. Utvekslingen er uansett akkurat passe for den tiltenkte bruken.
Billig moro
Har du begrenset sykkelbudsjett bør du vurdere en Honzo. Veiledende pris i England ligger på 1600 pund, tilsvarende drøye 14 000 kroner. Kona har valgt å bruke pengene på de viktigste komponentene, og heller spare inn andre steder. Gaffelen er en svært velfungerende Rock Shox Revelation RL, mens velprøvde Avid Elixir sørger for stoppkraft. Det er også gledelig å se at Kona har utstyrt sykkelen med Maxxis Ardent dekk, 2,25 bak og 2,4 foran. Shimano Alivio girhendelen er langt ned på Shimanos rangstige, men gjør jobben. Drivverket er nidelt, med Shimanos 12-36 kassett. Den store kassetten er ikke annet enn unødvendig vekt, men skyldes trolig gode innkjøpsavtaler.
Øvrige komponenter er solide men tunge. Og vekten er da også det største ankepunktet mot Kona Honzo. Rammen veier drøye 2,7 kilogram, avhengig av størrelse. Komplett sykkel veier inn til omtrent 14 kilogram.
Honzo er sykkelen for deg som ønsker å bruke mer tid på stien enn i verkstedet. Stålramme kombinert med solide og enkle komponenter bør bety bekymringsløs sykling i mange år fremover.
Fulldemperen Satori
Mye tyder på at 2012 vil bli året for langbeinte 29ere. Konas bidrag til utvklingen heter Satori, og byr på 130 mm vandring foran og bak. Også her har Kona fokusert på korte kjedestag. Avstanden fra senter av krank til hjulaksling er kun 440 mm. Dette er faktisk kortere enn på rittfulldemperen Kona Hei Hei 29, og kun 5-10 mm lenger enn mange sammenlignbare 26-tommere. Korte kjedestag gjør at sykkelen gjør som du vil, og veier opp for noe av ulempen med store hjul. Styrevinkelen er forøvrig 68 grader.
Stisykling handler ikke om å komme fortest fra A til B, men om å ha mest mulig moro på veien. Og på det punktet scorer Satori veldig høyt. 130 mm vandring på det velprøvde four bar-opphenget er lite nok til at sykkelen tråkker bra, og føles kvikk også ved stående tråkking. Og når steinene blir større og helningen brattere sørger de store hjula og det lave tyngdepunktet for at du kommer deg trygt ned. Dette er en sykkel som etterlater deg smilende fra øre til øre på alt fra raske xc-stier til krevende utforløyper.
Satori er fornuftig utstyrt, med to-delt SRAM X7-krank, Avid Elixir 5 bremser, Fox Float RP2 bakdemper og Rock Shox Revelation RLT gaffel. Easton Vice-hjulene er i tyngste laget. Vi har dessverre ikke norsk pris, men i Storbritannia vil den ligge på veiledende 2850 pund, eller drøye 25 000 kroner.
Se Honzo og Satori i aksjon
Scroll ned for video!