Med god grunn. Alle produsenter har en slik i kolleksjonen og det kan være vanskelig å se forskjellene på dem alle sammen.
Ibis Tranny er litt annerledes enn resten av syklene på markedet. For det første er den først og fremst tiltenkt bruk som en leken terrengsykkel, mer enn en lynrask rittsykkel. For det andre er den delbar og mulig å tilpasse bruk som singlespeed, eller med internt navgir. For det tredje er det en Ibis, og den tradisjonsrike produsenten er kjent for å tilby noe for seg selv når de først lager en sykkelmodell.
Ibis, og gründer Scot Nicol var blant pionerene i terrengsykkelsportens begynnelse på 80-tallet. Da aluminium, Taiwan-produksjon og fulldempere etter hvert tok over markedet gikk de under, før de på begynnelsen av 2000-tallet gjenoppsto som en nyskapende fulldemperprodusent med 100% fokus på karbon og åpen og stolt østen-produksjon.
Fulldemperen Mojo har i sine mange versjoner siden blitt en moderne klassiker.
Men over til Tranny.
Da Tranny ble vist fram første gang skyllet en singlespeed-bølge over terrengsykkelverden. Den bølgen har brutt og blitt til skum. Singlespeed er ikke lenger noe stort marked, men en liten nisje. Men det som har blitt stort er selvfølgelig 29er-hjul. Heldigvis er Ibis på den ballen også. De er også på en annen trend, senkepinner med intern vaierføring. Pussig nok er dette noe de ikke har på fulldemperne sine ennå, men på Tranny er det klart for intern føring av fjernstyringen av senkepinnen. At dette er standard på en halvdemper sier noe om bruksområdet, men også noe om at Ibis nå ønsker å være i forkant. Senkepinne vil bli rittredskap om kort tid også. Bare vent å se.
Tranny er beregnet satt opp med enten 100 mm gaffel, eller 120 mm gaffel. Med 120 mm gaffel blir den mer stivennlig og slakkere i vinklene. 70-graders styrevinkel er uansett ikke kjempeslakt, men på en 29er halvdemper er det passe til bruken.
Ibis har bygget sykkelen rundt en 120 mm gaffel med 51 mm fremløp, og en 100 mm gaffel med 44 mm fremløp. Begge vil gi 80 mm trail i fronten, noe som er det samme som for både Mojo SL-R og Ripley. Vi har tidligere testet Ripley og kan gå god for at styringen føles både kjapp og stabil med disse målene.
For øvrig er det moderne oppsett på sykkelen. 142x12-aksling bak, ganske langt overrør – 61 cm i large med 120 mm gaffel. Sykkelen har særegne linjer og karbonstruktrurer og skal ha bygget inn litt passiv demping i bakramma.
I overgangen mellom kjede- og setestag, og frontramme har Ibis bygget inn en funksjon de kaller for Slot machine. Dette gjør at du kan justere lengden på kjedestagene, og til og med ta bakramma helt av resten av sykkelen. Praktisk når du skal ut å reise. Du kan brette sykkelen i to og dermed på plass til den i en vesentlig mindre koffert enn en vanlig sykkelkoffert.
Tranny vil bli tilgjengelig i en rekke forskjellige byggepakker, både med dobbelkrank, enkelkrank, som singlespeed, og som singlespeed med beltedrift i stedet for kjede.
Prisen vil havne på et sted under 15 000 for løs ramme. Vi kommer tilbake med en test senere i høst.