Vi har alle sett jenter og damer på sykkeltur, som har dårlig tilpassa sykler, gjerne med altfor stor avstand fra setet til styret.
Alle som er mer enn to og et halvt år gamle, veit også at manns- og kvinnekroppen er forkjellige. Blant annet har jenter ofte en noe kortere overkropp enn gutter. I tillegg er ofte jenter ikke like sterke i nakken og skuldrene, og man kan fort få vondt i rygg, skuldre og nakke. I sin tur er dette effektive faktorer når det gjelder å ødelegge sykkelgleden. Jenter kan derfor med fordel ha sykler med noe kortere overrør enn en gutt med samme kroppshøyde.
Videre gjør en lavere gjennomsnittlig kroppshøyde, smalere skuldre, kortere fingre og breiere bekken at jenter også bør ha kortere krankarmer, smalere styre, bremsehendlene tettere mot styret, tynnere holker og breiere seter enn hva man vanligvis finner på "guttesykler", dvs. vanlige sykler.
Trek WSD-sykler har alt dette på plass.
Se også Treks fine sykkelguide for jenter her, med råd om valg av sykkel, samt trenings- og mekketips. Håndboka er skrevet av Janne Mollan som jobber hos den norske Trek-distributøren Foss Sykler A/S.
Ta godt imot... Lush!
For 2012 introduserer Trek nå en ny, allsidig modellserie under navnet Lush. Lush har 120 mm vandring foran og bak, og plasserer seg dermed i den stadig mer populære kategorien vi i Terrengsykkel kaller sportslige stisykler: Sykler som er solide nok til skikkelig stisykling, men som samtidig er tråkkeffektive og lette nok til å kunne brukes i ritt. Skal du ha kun én sykkel her i verden, kan det med fordel være en i denne kategorien.
Les vår gruppetest av et knippe rå, sporty stisykler ved å klikke her.
Lush SL kommer med en pen aluminiumsramme med svært god skrittklaring. Det borger for velplassert, lavt tyngdepunkt og lett manøvrering i ulendt terreng. Selvsagt har den Treks ABP-oppheng og EVO-link. Dette opphenget har vi gjentatte ganger skrytt av for dets kombinasjon av effektivitet og følsomhet. Gaffelen er en Fox 32 Float RL (justering av returhastighet og låsing) med konisk styrerør og QR15-aksling for økt stivhet, mens bakdemperen er en Fox RP3 med tretrinns justering av plattformen. Begge deler er av DCRV-utgave, spesielt laget for Trek av Fox. Videre har Lush SL solide, breie 2,2-dekk som er klare for slangeløst oppsett på Bontrager-hjula, gir og bremser fra Shimano SLX og tynne ESI-holker.
Størrelser: 14,5-15,5-16,5-17,5".
Trek Lush SL koster 23.000 kroner. Les mer på trek.no.