For 2017 velger Trek å omplassere syklene sine litt på skalaen. Vi ser at Remedy nå blir gjort grovere og mer tilpasset grov stisykling og enduro, mens Fuel EX i større grad blir deres allround stisykkel.
GAMMEL INNDELING:
NY INNDELING:
Felles for begge modellene er at de har fått Treks nye straight shot down-tube-teknologi. Dette betyr at svanehalsen man vanligvis får oppe ved styrerøret har blitt rettet ut, for økt stivhet. Et problem som melder seg ved å gjøre dette, er at gaffelkrona vil slå mot underrøret på rammen ved store utslag. Dette har Trek løst ved å bygge inn noe de kaller Knock Block.
Vi har sett lignende løsning tidligere hos Canyon, men i motsetning til dem har Trek valgt å skjule løsningen i større grad. Dette er et spesiallaget styrelager, hvor avstandsringene er spesielt utformet for å stoppe når styret når maksimalt utslag. Styrelageret er spesielt, men er forøvrig kompatibelt med vanlige styreframspring.
Nytt for 2017, er at Treks RE:aktiv teknologi ikke bare lenger gjelder syklene med bakdempere fra Fox. Teknologien er nå også tilgjengelig i samarbeid med RockShox.
Remedy
Remedy får nå en centimeter mer vandring, og øker fra 140 til 150 millimeter. Den vil fortsatt ha både Active Braking Pivot og EVO-link, samt Mino-link, som lar deg justere styrevinkelen. Remedy hadde tidligere justerbar styrevinkel mellom 68 og 67,5 grader, nå vil den kunne justeres mellom 66,5 og 66 grader. I tillegg senkes også krankhuset fra 341 til 336 millimeter i laveste innstilling, for et lavere tyngdepunkt. Trek følger også trenden med å gjøre fronten på syklene lenger, og en Remedy i størrelse 19,5 vil nå ha en reach på 458 millimeter, mot 447 på den forrige.
Modellene Remedy 9.9 og 9, vil også komme i Race Shop Limited-varianter. Disse vil være enda grovere satt opp, med 160 millimeter vandring foran, samt litt grovere Bontrager SE4-dekk i 2,4-tommers bredde. Kall det gjerne en endurovariant.
Fuel EX
Fjorårets Remedy 29 med 140 millimeter vandring fikk mye skryt for sin allsidighet. For 2017 utgår Remedy med store hjul. I stedet justeres den raske stisykkelen Fuel EX til å passe moderne stisyklisters behov enda bedre. I likhet med Remedy får den justert opp vandringen, men fra 120 til 130 millimeter. Mens styrevinkelen tidligere var satt til 68 grader på den gamle Fuel EX, får den nye nå også Mino Link, og kan justeres mellom 67,7 og 67 grader. Også Fuel EX gjøres lengre, og får en reach på 453 millimeter i størrelse 19,5, mot 448. Treks argument for å fjerne 29-er versjonen av Remedy, er at de nå har justert opp Fuel EX mot denne, og at den med det blir overflødig.
Fuel EX Plus
Så godt som alle større sykkelleverandører har nå beveget seg inn mot plussformatet, så også Trek. I forbindelse med justeringen av den foregående Fuel EX-modellen, har Trek også laget et alternativ med halvfeite dekk. Fuel EX Plus kommer i tre varianter, alle noe rimeligere utstyrt enn 29-eren.
I motsetning til lillebror med «vanlige» hjul, får den en ekstra centimeter vandring foran (140mm), men tilsvarende 130mm bak. Trek har valgt å legge seg i det slankere spekteret av skalaen, med 2,8-tommers dekk i stedet for tre tommer, som flere andre har valgt. Rammen har forøvrig plass til vanlige 29-tommers hjul.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.