Trek Top Fuel tar skrittet fra rittorientert fulldemper til kvikk stisykkel. Lenger vandring og mer stivennlig geometri skal gjøre Top Fuel mer kapabel i grovt terreng.
Nå gjør Trek Top Fuel enda mer til en stisykkel ved å øke vandringen bak til 120 mm og tilpasse geometrien mer til mestringsorientert stisykling, snarere enn sekund-basert ritt-racing.
Alle som har sett på de siste årenes store rundbaneritt, enten på World Cup-nivå eller i vår hjemlige Norgesup, har fått med seg at Trek-syklisters førstevalg til rittsykling nå er deres kortvandrede Super Caliber med minimale 60 mm vandring bak og 100 mm foran. Både OL-vinner Jolanda Neff og årets VM-vinner Evie Richards har tatt sine store seiere med Trek Supercaliber.
Vi har tidligere testet Trek SuperCaliber opp mot stisykkelen Fuel EX og blitt overrasket over hvor solid og kapabel den kortvandrede SuperCaliberen føles. I denne testen sjekket vi også om det kan lønne seg med stisykkel i forhold til rittsykkel i krevende løyper.
Hva er nytt?
Når Top Fuel uansett blir brukt så lite til rittsykling kan den heller bli tilpasset stisykling i større grad, må Trek-folket ha tenkt.
Justeringene på Top Fuel plasserer den rett i samme kategori som Rocky Mountains nye Element, som ble lansert i forrige uke. Den havner også i samme kategori som Scotts nye Spark og flere andre kvikke stisykler fra 2019 og 2020 som vi har testet tidligere.
Som på tidligere Top Fuel og likt resten av Treks stisykler har Top Fuel Treks ganske unike bakhjulsoppheng med et ledd rundt selve bakakslingen. Trek kaller dette ABP, Active Braking Pivot.
Hensikten med leddet er å forhindre at bakdemping stivner når du klemmer inn bakbremsen, samt å holde dempingen mer aktiv og smidig under hard tråkking, uten at sykkelen husker mer enn ønskelig.
Du skal likevel ha et trent sykkelblikk for å se forskjell på Trek Top Fuel i 2022-versjon og Top Fuel i 2019-2021-versjon. Forskjellene er subtile rent utseendemessig, samtidig som de garantert vil være merkbare ute i terrenget.
Vandringen bak er økt fra 115 til 120 mm.
Styrevinkelen er gjort slakere, fra 67,5 til 66 grader
Den effektive setevinkelen, med setet 750 mm fra krankakslingen er blitt 1 grad brattere, fra 75 til 76 grader.
Rammelengden, reachmålet er strekt med 10 mm i størrelsen M og L, med 9 mm i størrelse M/L og med 13 mm i størrelse XL. Small-størrelsen er blitt hele 20 mm lenger. Samtidig har Trek lagt til to størrelser i forhold til hva som ble tilbudt på forrige Top Fuel. En svær XXL med reach-mål på 520 mm og en XS med reach-mål på 400 mm.
Det er ikke bare vandringsmengden og geometrien som er oppdatert og modernisert på nye Top Fuel.
Top Fuel vil nå komme levert med breie 2,4-tommers dekk, men kan sluke hele 2,5 tommer breie dekk.
Styreutslagsbegrenseren, som Trek kaller Knock Block er også den modernisert. Den har fått større utslag, slik at du lettere kan lirke deg rundt krappe hårnåler. Styreutslaget er nå på 72 grader, mot noe begrensende 58 grader i forrige generasjon. Knock Block-løsningen forhindrer at du smeller styret eller girspakene inn i overrøret i et øyeblikks overiver, noe som kan spare deg for mange tusen kroner i reparasjon eller ny ramme.
Mange vil også glede seg over at Trek har satt opp nye Top Fuel med tradisjonelt gjenget krankhus.
Trek har også valgt å utstyre nye Top Fuel med deres eget integrerte lagringsrom på underrøret. Dette minner om Specialized sitt SWAT-kammer, men Trek leverer også alu-versjonene av Top Fuel med dette smarte rommet. Her kan du oppbevare miniverktøy, fingermat og en gasspatron med munnstykke, for eksempel.
Festet for bakdemperen har en såkalt Mino Link som lar deg justere vinklene med en halv grad. Denne lar deg også heve eller senke krankhøyden 8 mm.
Top Fuel-rammen er tilpasset bruk av senkepinner i 34,9 mm diameter. Dette kan gi mer solide senkepinner som binder seg mindre i vandringen hvis du har mye vekt på.
Trek Top Fuel kommer i hele ti modeller.
Den dyreste 9.9-modellen med Rock Shox’ toppdempere og SRAMs trådløse XX1 AXS-gruppe og tilhørende trådløse AXS senkepinne kommer på 131 900.
Den rimeligste aluminiumsversjonen med Rock Shox Recon-gaffel og Shimano Deore 12-delt drivverk er priset til 27 499 kroner.
Fakta om Trek Top Fuel 2022
Vandring foran: 120 mm - kan også brukes med 130 mm gaffel
Vandring bak: 120 mm Materiale: Kommer i både karbon og aluminium
Hjulstørrelse: 29 tommer, 27,5 på størrelse XS
Dekklaring: 29x2,5
Styrevinkel: 66 grader Rammelengde: 10-15 mm lenger enn på forgjengeren
Innvendig vaierføring med heltrukne guiderør i fronttriangelet
Modeller: 3 i aluminium og 7 i karbon.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.