De siste årene har terrengsykkelsporten beveget seg bort fra det vanvittige vekthysteriet som preget sporten på midten av nittitallet. Nå er det plutselig helt greit at en fulldempet stisykkel veier flere kilo mer enn en tilsvarende Cross Country-hardtail.
Turner har lenge vært kjent som svært solide rammer, og ikke siden Turner Stinger på slutten av nittitallet, har vekt vært et fokus. Det er derfor med spenning vi nå ser bildene av selskapets nyeste kreasjon som de har valgt å kalle Nitrous.
Lettvekter
Turner Nitrous er foreløpig bare en prototype, men det er forventet produksjonsstart i løpet av høsten. Det betyr at Nitrous kan være i handelen rundt nyttår. Nå pågår det iherdig testing av ramma, og Team Maxxis rytterne Geoff Kabush og Cesar Grajales vil kjøre ramma og dermed bidra med verdifulle tilbakemeldinger før produksjonen starter. I tillegg har en Turner-ansatt på 100kg fått sin egen ramme til test. Tåler ramma det, tåler den også en bein-barberer på 70kg.
Nitrous veier rett over to kilo, og det med demper og seteklemme. Det betyr at Turner nå kan levere Cross Country-sykler som veier rundt ti kilo. Demperen er den nye Fox Float H3, og ramma er designet rundt en 80mm dempergaffel.
Ingen stisykkel
Selskapet er klare på at Nitrous er en ren konkurransesykkel. De sier selv at denne er beregnet for syklisten som trener fire av sine seks treningsdager på landeveien, og vil banke livskiten ut av kompisene i konkurranser. Med 3,1" vandring er den heller ikke beregnet for så mye annet.
Med Nitrous har de pinet vekten ned til det ytterste, og i følge Turner har de brukt all ervervet kunnskap fra 10 år med rammeproduksjon til å få denne ramma så optimal som mulig.
Det skal bli spennende å se denne i "real life". Det spørs om ikke Santa Cruz, Intense og Ellsworth har fått noe å tenke på.