Solide deler, merkelig dekkvalg
Med en rammevekt på 1870 gram i medium (u/ demper) setter Merida en ny standard for lette stisykler. Den er kun 100 gram tyngre enn rittoptimaliserte Ninety-Six! Likevel er det lite som tyder på at Merida har kuttet unødvendig i svingene hva angår stivhet og styrke. Rammen leveres med holdbare kulelager i alle svingpunkt. For å kunne takle lengre gaffel er styrerøret konisk. Ifølge Meridas ingeniører gjør dette fronten 20 % stivere enn på Ninety-Six.
Utstyrsmessig har Merida truffet godt med One Twenty. Styret er behagelige 660 mm bredt og med svakt oppsving. Schwalbe Rocket Ron-dekkene er sykkelens svakeste punkt. Disse dekkene er lette og raske med lav rullemotstand, men er å karakterisere som dedikerte ritt-dekk. Det betyr også at de ikke har allverdens motstand mot punkteringer pga. tynne og skjøre dekkvegger. Det gjør det problematisk å få ut sykkelens potensial i teknisk terreng. Dekk er selvfølgelig en enkel sak å bytte, men Terrengsykkel undrer seg stadig vekk over produsentenes dekkvalg. Vi hadde satt pris på litt kraftigere dekk med mer biff, i alle fall i teknisk terreng, slik denne sykkelen er myntet på. På en stisykkel kan vi absolutt leve med litt høyere rullemotstand.
Teknisk på Mallorca
Terrengsykkel testet Meridas nye sykkelpark på teknisk krevende stier i nærheten av Calvía på Mallorca. Rammen ble testet med både en spesialtunet Fox RP2.3 og DT Swiss M210. Foran var det Fox som sto for 120 mm vandring. M210 er et stort steg frem i forhold til den omtrent 60 gram lettere DT Swiss XR Carbon.
M210 har innebygget kompresjonsdemping, justerbar returdemping og lock-out som låser 100 prosent. I 2009 benyttet Multivan Merida XR Carbon på rittfulldemperen, mens de i år vil benytte M210 på på grunn av langt bedre demperkarakteristikker.
Kompromissløs all-rounder
Merida har de siste årene vært en av markedslederne innen kompromissløse rittsykler. Med One Twenty Carbon håper de å markere seg innen terrengsykkelsportens raskest voksende segment, nemlig stisykling. Mens hardtailer fortsatt er klart størst i Norge, er det stisykler som er dominerende på verdensbasis.
Sykkelen leveres med 120 millimeter gaffel, noe som gir en styrevinkel på 69 grader. Nedover kunne vi ønsket oss en slakkere styrevinkel. Ifølge Meridas mekanikere skal rammen tåle 140 mm vandring, noe som vil gi 68 grader styrevinkel. (OBS! Dette er ikke bekreftet fra høyere hold). Spanderer du på deg en gaffel med justerbar vandring vil One Twenty bli en sykkel for mange formål.
Merida ønsket å designe en sykkel som kan brukes til alt, og har langt på vei lykkes. Om du er villig til å unngå de røffeste løypene på stitur, og kan leve uten de aller beste spurtegenskapene under ritt, klarer du deg med kun én sykkel. One Twenty er et ypperlig redskap til tekniske ritt, men ønsker du å stå øverst på pallen bør du se etter en mer aggressiv sykkel. One Twenty er først og fremst en superlett stisykkel, og det er også på lange turer i teknisk terreng at den virkelig kommer til sin rett.