Franske Jordan Sarrou ledet fra start til mål da han tok et overraskende VM-gull i rundbane i Leogang. Hans BMC Fourstroke-sykkel hadde et helt unikt ess i ermet, som også hjalp Titouan Carod til bronsemedaljen.
GOD FOR GULL: Som sin lagleder Julien Absalon, tok Jordan Sarrou VM-gull på BMC Fourstroke.
Lesetid: 5 minutter
Frankrike har tatt over dominansen i rundbane fra Sveits og i årets VM-ritt i Leogang tok de både gull og bronse. Jordan Sarrou og Titouan Carod er ikke bare landsmenn, de er også lagkamerater på profflaget Absolute Absalon-BMC, og syklet begge på BMCs hypermoderne rittfulldemper FourStroke i VM-rittet i Østerrike.
Jordan Sarrou har aldri tidligere vunnet et mesterskap eller verdenscupritt på elite-nivå. 27-åringen har tidligere vunnet to EM-gull som U23-syklist, og har vært med på å vinne tre VM-gull for Frankrike i stafett. I VM-rittet i Leogang klaffet alt for den beskjedne franskmannen fra Saint Étienne.
Syklistene på den franske legenden Julian Absalons profflag Absolute Absalon-BMC har lenge vaket under de aller beste både i verden og i Frankrike. Ingen av guttene på laget har klart å matche lagleder Absalons dominanse i rittløypa.
Team-syklene til Absolute Absalons gutter er alt annet en standard. De er satt sammen av deler fra en rekke større og mindre samarbeidspartnere fra Absalons kontakt-nettverk. Vi har tatt en titt på Sarrous gullvinnende sykkel, og på sykkelen han fikk fra BMC etter at VM-gullet var et faktum.
Sykkelen er bygget opp rundt en BMC FourStroke-ramme. Dette er bransjens mest progressive rittfulldemper. Den har slakere styrevinkel, lengre frontramme og brattere setevinkel enn andre rittfulldempere. Geometrien minner mer om en aggressiv stisykkels, enn om en klassisk rittsykkel.
Etter VM-gullet fikk Sarrou laget en helt unik FourStroke i gullfarge med subtile regnbuedetaljer.
BMC-ramma har en helt unik integrert senkepinne, kalt RAD, Race Application Dropper. For proffene på Absolute Absalon er denne oppgradert med en enda mer spesiell funksjon.
Senkepinnen på Sarrou og Carods sykkel har såkalt auto-dropper funksjon.
Senkepinnen suger setet ned uten at Sarrou eller Carod må trykke det ned med rumpa. Alle som har syklet ritt med senkepinne vil skjønne at dette er å regne som senkepinnefunksjonens hellige gral, og et realt ess i ermet for Absolute Absalons syklister.
Ofte kommer man jagende til topps av en klatring vekselvis stående og sittende. Å kunne beholde setet i full høyde til over bakketoppen fører til mindre stress. Å slippe og ta en ekstra knebøy for å senke setet sparer også syklisten for krefter.
I de krevende forholdene i løypa i Leogang var det nærmest en forutsetning med senkepinne for å kunne kjøre fort og med kontroll i de gjørmete utforkjøringene.
Auto-dropper-pinnen fungerer ved hjelp av trykkluft og kan senke og heve setet 90 ganger på en full lufttank. Luft pumpes inn gjennom en ventil nederst på seterøret.
I tillegg til den aggressive ramma med den spesielle senkepinnen, består Sarrous sykkel av dempere fra budsjett-merket SR-Suntour. SR-Suntour er kanskje mest kjent som en produsent av billigere dempergafler og bakdempere, men merket har også topp-dempere i katalogen. Julien Absalons bror, enduroproffen Remy Absalon har syklet med gafler og dempere fra SR-Suntour i en årrekke.
Sarrou syklet VM-rittet i Leogang med en SR-Suntour Axon-gaffel med 34 mm tjukke innerbein. Dette er en tykkelse vi gjerne ser på mer sti-orienterte gafler, men Sarrou setter tydeligvis også pris på den ekstra presisjonen fra den kraftigere gaffelen.
Bakdemperen er en SR-Suntour Edge. Begge demperne kan låses fra en bryter på styret. Montert på oversiden av styret på venstre side.
Julien Absalon var i de siste årene av sin egen karriere en av SRAMs frontfigurer. SRAM har utstyrt Absolute Absalon-guttas BMC-sykler med sin toppgruppe XX1 AXS. Dette er en 12-delt girgruppe med trådløs elektronisk giring. Sarrou syklet med 34-drev på kranken i Leogang og en standard 10-50-kassett. Altså ikke den nye 10-52-kassetten som også kan brukes med XX1 AXS.
Hjulene på Sarrous sykkel er fra merket Duke Wheels, et fransk merke som Julien Absalon har samarbeidet med i flere år, også da han var selv var aktiv. Lucky Jack SLS2 6Ters-hjulene har forskjellig felgbredde foran og bak, 28mm innvendig bredde foran og 25,6 mm bak. Karbonfelgene veier henholdsvis 330 og 307 gram. HJulene er bygget opp med Dukes egne karbonnav, MAdmax SP fornavet veier bare 90 gram. Navet har karbonnavskall og rette eiker. Baknavet veier 200 gram og har 75 inngrepspunkt i bosset. Hjulene er satt sammen med Sapim CX-ray-eiker.
Dekkene Sarrou brukte i Leogang var Vittorias Barzo i 2,35-tommers versjon. Sarrou gikk ikke for letteste XC-Race-versjon, men safet med XC-Trail-versjonen som veier 745 per dekk. Vittoria-dekkene har ikke mindre enn fire forskjellige gummiblandinger i dekket, i tillegg til Graphene blandet inn. Sidevegger i 120 tpi sikrer at dekkene føyer seg etter underlaget, ekstra kritisk når det er glatt.
Sarrou bruker et sete fra det tidligere stormerket Tioga og pedaler fra franske Time. Holkene hans er fra Lizard Skins.
Totalvekt for sykkelen er oppgitt til fjærlette 10,4 kilo med pedaler.
Jordan Sarrous BMC FourStroke
Ramme: BMC Fourstroke m/BMC APS-oppheng, størrelse Large
Hjul og dekk: Duke SLS2 6ters karbon-felger med Duke nav og Sapim-eiker (regnbuefargede titaneiker på gullsykkelen), Vittoria Barzo XC-trail 2,35-dekk
Drivverk: SRAM XX1 AXS, Time ATAC12 race-pedaler
Bremser: SRAM Level Ultimate
Flaskeholder: Topeak
Vekt: 10,4 kilo
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.