OGSÅ I ORANSJ: Yetis nye SB150 kommer selvfølgelig i turkis, men også i denne friske oransje fargen.
Lesetid: 9 minutter
Yeti har hatt en vanvittig suksess med sitt unike demperoppheng Switch Infinity. Dette videreføres og videreutvikles nå når Yeti smeller til med nye stisykler med store hjul. I skrivende stund er det bare enduroverstingen SB150 som offisielt er lansert, men i en periode lå det på Yeti sine nettsider en side som beskrev lillebroren SB130. Vi rakk å lese både geometri og beskrivelser forøvrig om også denne sykkelen før Yeti tilsynelatende tok ned siden.
SB130 skal som navnet tilsier med 130 mm vandring bak, mens SB150 kliner til med 150 mm vandring for bakhjulet. Begge har fått linjer som vi lett kjenner igjen i Yetis forrige nylansering, stiraketten SB100. Langt og lavt overrør, kantede linjer og plass til flaske inne i fronttriangelet er ting vi kjenner igjen fra SB100, men i motsetning til den kortvandrede sti- og rittsykkelen har SB130 og SB150 synlig Switch Infinity-glidere stående på rekke, snarere enn på tvers som på SB100.
SB130: Lillebror deler flere av målene med SB150
Yetis forrige generasjon sti- og endurosykler med 27,5-tommers hjul, SB6 og SB5 og 29eren SB 5.5 har blitt hyllet som noen av de beste syklene i sin klasse, av oss i Terrengsykkel inkludert.
SB 5.5 vant vår test av grovere 29er-stisykler i Terrengsykkel 75, som abonnenter i det digitale arkivet.
Det har også blitt tydelig den siste tiden at, tross supre ritt- og testresultater så har ikke Yeti vært i forkant av utviklingen når det kommer til geometri. Man kunne ha blitt forledet til å tro at sykkelgeometri var et ferdig kapittel når det kom til de store linjene, men de siste års utvikling av stisykler fra både små og store produsenter, viser at relativt store endringer fra det som en gang var normen kan gi gode egenskaper.
Når Yeti nå for alvor hiver seg på trenden med grove stisykler med 29er-hjul, er de avhengige av og også være i front når det kommer til progressiv geometri. Hvis SB6, SB5 og SB5.5 nesten er litt gammeldagse, pløyer SB130 og SB150 nesten upløyd mark.
For å finne lignende geometri-tall på andre sykler må vi se til progressive mikromerker som finske Pole og Specialized sin nye sære versting, alusykkelen Stumpjumper EVO. Spanske Mondraker er et annet merke som har vært langt fremme når det gjelder geometri med sin Forward Geometri med spesielt lange rammer og slake styrerør.
La oss dykke litt inn i tallene på de nye Yetiene og sette dem i et visst perspektiv.
SB150 er råskinnet for de groveste enduroløypene og de bratteste fjellskrentene. Den er tiltenkt brukt med 170 mm gaffel og vil være endurostjernen Richie Rudes arbeidsverktøy i sesongens resterende Enduro World Series-konkurranser. Med 170 mm gaffel på plass får sykkelen en ganske så slakk styrerørsvinkel på 64,5 grader. Dette er mellom en halv og en grad slakere enn de fleste andre sammenlignbare endurosykler med tilsvarende vandring og store hjul.
Nylig lanserte Cannondale Jekyll 29 har for eksempel 65 graders styrerørsvinkel, mens Trek Slash og Specialized Enduro 29 måler inn på 65,6 og 65,5 grader respektivt.
SB130 som kommer med 150 mm gaffel skal få 65,5 graders vinkel i front, altså like slak som grovere endurosykler fra de store produsentene, men med kortere gaffel.
Også nylanserte GT Force har mål som ligger opp mot Yeti SB150, men har både brattere styrevinkel, litt kortere rammelengde og noe slakere setevinkel.
TALLENE: SB130 er allround-stisykkel som gjerne kan brukes til enduro. Moderne geometri med slak front, lavt og langt overrør og kort hekk og lang. Her med 150 mm gaffel.
Det er ikke bare på styrevinkelen at Yeti nå tar ganske så store grep i progressiv retning, både på rammelengde og seterørsvinkel måler nye SB150 og SB130 inn på mål vi må til finske Pole og spanske Mondraker for å finne tilsvarende. SB150 får reach på 480 mm i størrelse large, dette tilsvarer Pole sin medium-størrelse og er 10 mm kortere enn Mondrakers Foxy 29, men det er likevel nesten to centimeter lengre enn både Specialized Enduro 29 og Cannondale Jekyll 29 og over to centimeter lengre enn på Trek Slash.
At både SB130 og SB150 får like lang ramme gjør det også relevant å sammenligne med sykler som Rocky Mountain Pipeline som både har lik styrevinkel som vi antar SB130 vil få, men hele tre centimeter kortere rammelengde (reach). Pipeline kommer med 140 mm vandring foran og bak.
Yeti har satt opp SB130 og SB150 med seterørsvinkler på stupbratte 77 grader. Dette flytter hele kroppen fremover og kompenserer i stor grad for den lange rammelengden. Det hele pares selvfølgelig med kort stem på 40 mm.
MODERNE: Yeti SB150 haker av de fleste boksen for moderne stisykkelgeometri.
I tillegg matcher Yeti disse målene med ikke helt standard, men etter hvert ganske vanlig gaffel-offset på 44 mm. 51 mm har vært standarden her for lange 29er-gafler, men flere enn Yeti strammer inn gaflene nå, for å motvirke noe av tregheten som unektelig oppstår med superslak styrevinkel.
Kjedestagene på både SB130 og SB150 er på korte 433 mm. Samme som på Specialized Enduro 29, men helt klart blant de kortere i klassen for endurosykler med store hjul.
Vi kan slå fast at Yeti har tatt noen ganske grove grep på geometri-fronten. De har definitivt våget å trå utenfor standardboksen, men har likevel holdt seg innenfor de aller mest ekstreme syklene der ute.
Oppsummert har Yeti gjort som mange andre har den siste tiden, men i litt større grad: Slak front, lang hovedramme, kort bakramme og bratt setevinkel. Alt dette bør til sammen bli en stødig og rask stisykkel, som forhåpentligvis også vil ha litt popp og lekenhet. Krankhushøyden på SB150 er omtrent en centimeter høyere enn på SB5,5-sykkelen som den ser ut til å erstatte i Yeti-linja. Da SB150 kommer med lengre gaffel enn SB5,5 gir dette god mening.
Yeti skryter av at de nye syklene deres ikke skal føles som noen annen, på en positiv måte. Og med dette er det ikke bare geometrien de viser til. Her kommer ny-tunet Switch Infinity inn i tillegg til opplegget for karbonrammen.
Switch Infinity-opphenget skal nå ha fått mer progressiv fjærrate og mer følsomhet på små slag. Støtten i midten av vandringen skal også være ytterligere forbedret. Støtten i midten og drivet i tråkket er det som har imponert oss med tidligere versjoner med Switch Infinity, ytterligere forbedringer her lover veldig bra. Switch Infinity er Yetis unike bakhjulsoppheng. Selve vippepunktet mellom bak- og hovedramme vipper rundt et lager som glir opp og ned på to gliderør. Dette gjør at det faktiske vippepunktet flyter og dermed endrer ser gjennom bakhjulets vandring og avhengig av belastning på pedalene og terrenget.
SWITCH INFINTY: Svingpunktet mellom front- og bakramme sklir opp og ned på to gliderør. Dette gir Yetis fulldempere ganske unike egenskaper.
Yeti hevder å ha laget SB150 til utfor-standard. Alle som har fulgt med på Enduro World Series de siste sesongene vet at etappene som sykles her kan minne om utforløyper fra verdenscupen, men i tillegg til å sykle fort på disse enkeltetappene er man i Enduro World Series avhengig av at sykkelen tåler en hel dag med 6-8 timer på sykkelen og opptil seks lange og grove utforetapper. Yeti har de siste årenes store enduro-stjerne Richie Rude som frontfigur og har lyttet til hans tilbakemeldinger på SB5 og SB6 som han har syklet til en rekke etappeseiere og sammenlagtseiere i EWS de siste årene. Også lillebroren SB130 er laget med tanke på å tåle EWS-ritt og tilsvarende sykling. Rammene kommer med livstidsgaranti, noe som gir trygghet når du vil pushe egne grenser.
Når det kommer til vekt er det ingen konkret informasjon om rammevekt ute. Men totale sykkelvekter oppgis å ligge fra rett rundt 13 kilo for de med dyrest utstyrsnivå. Dekk-klaringen oppgis til å være bra nok for Maxxis 2,5 WT-dekk, noe som blant de breieste 29er-dekkene på markedet.
En annen ting som skiller SB130 og SB150 fra sine forgjengere med mindre hjul er plassen til flaskeholder inne i frontriangelet på rammen. Det virker kanskje som en bagatell, men alle som har syklet lange turer med SB5 eller SB6 har savnet dette. I følge Yeti var det komplisert å få til å få plass til dette, men et spesialutviklet demperfeste og en ekstra knekk i underrøret har nå sikret at du kan gønne avgårde i bratthengene med en flaske der den hører hjemme.
Både SB130 og SB150 vil komme i to karbonkvaliteter, vanlig og Turq. Turq-kvaliteten er den dyrere av de to og sparer om lag 250 gram på rammevekten uten at det skal gå utover stivhet og styrke.
DEMPERFESTE: For å få plass til flaskeholder måtte Yeti blant annet forlenge festet til bakdemperen med denne løsningen. Ønskekvistleddet klemmer om demperfestet loddrett.
Yeti er kanskje det merket med rikest og lengst tradisjon for hard terrengsykling. Etter en del år på bakbeina har merket virkelig kommet sterkt tilbake de siste årene med mange modeller og hyppigere oppdateringer enn vi har vært vant til. Med lanseringen av SB130 og SB150 viser amerikanerne at de også vil være med å drive utviklingen for grove stisykler med 29er-hjul.
Importør Anton Sykkeldelisk rapporterer om priser på linje med SB5.5 og andre Yetimodeller:
– Norske priser med litt forbehold (ustabil dollar) strekker seg fra SB 150 Carbon med GX kit 54999 kroner til SB 150 T med XX1 kit og DT carbon hjulsett til 105 000.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.