– Det vi bygger nå er en ny stiløype. Den er en naturlig sti, men vi kommer til å legge inn noen doseringer og hopp etterhvert. Adrian (Hilde) planlegger å lage noen alternative linjer som er mer krevende, siden han vil ha store dropp og skumle ting. mens meg og morten er mer opptatt av at alle kan sykle løypa. Så det blir noe for alle, sier Hilde Sangesland Strædet, som er primus motor for dugnadsgjengen i Kristiansand Sykkelpark.
– Kort fortalt er planen at Snorre Pedersen lager ferdig den maskinbygd løypen Idyll, mens vi lager en helt ny løype, Gullstien, i tillegg til den. Jeg forslo at vi kalte den Gullstien, siden det føltes som vi gravde etter gull, sier hun.
Les også: Sørlandets nye sykkelpark
Saken fortsetter under
Dugnadsgjengen i Kristiansand Sykkelpark er i gang med vårens prosjekter. Foto: Hilde Sangesland Strædet
Utnytter vinteren
Selv om framdriften er tregere midtvinters, utnytter dugnadsgjengen alle muligheter.
Les også: Test av elsykkel for sti
– Det det var jo en snøfri periode tidligere i vinter, og da satte jeg og Sørlandets ivrigste løypebyggere, Morten Sundstøl Trædal og Adrian Hilde, i gang med å merke opp og kviste en helt ny løype, sier Strædet, og forteller at denne kommer i tillegg til påbegynte prosjekter.
– Vi har jo allerede planlagt å ferdigstille Idyll, eller rettere sagt, Snorre Pedersen skal gjøre det. Vår jobb fremover er å gjøre mest mulig klart til han dukker opp, slik at vi kan åpne kort tid etter det. Så det vi gjør nå før han kommer, er å kjøre opp masse til ulike depoter, jeg har handlet dreneringsrør som ligger klart, og vi skal flytte en rørgate som forsynes snøkanoner med vann på vinteren der løypa skal gå, forteller Strædet.
Saken fortsetter under
Dreneringsrør er handlet inn for sesongens dugnadsjobb i Gullstien. Foto: Hilde Sangesland Strædet
Les også: Designes av bransjens proffeste
Flere nyheter for 2017
Strædet har også jobbet fram en avtale om utleiesykler for kommende sesong.
– Jeg har vært i dialog med en leverandør av sykler, slik at vi kan ha tre leiesykler til de som har lyst å prøve, sier Strædet.
Omfattende prosjekt
I løpet av de siste to åra har utfor- og endurotalentet fått inn snart en million kroner til å tilrettelegge skianlegget for heisbasert sykling. Våren 2015 satset Strædet sine egne sparepenger for å komme på banen. Deretter har prosjektet fått midler fra blant annet Gjensidigestiftelsen i flere omganger, sist i desember 2016 og det er disse som nå skal omsettes til kjørbare stier.
Les også: 745.000 kroner til Kristiansand Sykkelpark
Nærmiljøanlegg som Kristiansand Sykkelpark betyr mye for å økte aktiviteten, rekrutteringen og utviklingen innen stisykling og heisbasert sykling, og stadig flere mindre anlegg dukker opp med støtte fra blant annet Gjensidigestiftelsen. Kjerringåsen i Østfold er et annet eksempel.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
Fortsatt vinter også på Sørlandet, men planene er i gjære for helt ny naturstiløype kommende sesong. Foto: Hilde Sangesland Strædet