– Vi kontaktet Snorre Pedersen allerede tidlig i høst, før vi sendte søknaden til Gjensidigestiftelsen. Det å ha med seg ham er faktisk temmelig avgjørende. De som har vært i Hafjell Bike Park vet hva det er snakk om. Svingene har riktig helling, bakkene er akkurat passe bratte til å få riktig fart, hoppene er helt "riktige" i forhold til lengde og kurve. Dette er kompliserte greier, og Snorre har erfaring i verdensklasse, sier Øyvind Østvedt i Kristiansand CK og Hilde Sangesland Strædet, som er norgesmester i utfor.
De er ildsjelene bak stisyklingsprosjektet i skisenteret, som startet i det små i fjor vår da Strædet investerte en sum av sparepengene sine for å få skisenteret til å kjøre heisen noen helger i sommerhalvåret. Det ble en suksess, stisyklingmiljøet vokste og brukerne ønsket seg mer. I høst søkte Strædet om støtte fra Gjensidigestiftelsen, og fikk så det monnet.
Les også: 355.000 kroner til heis og ny løype
– Vi ville gjøre ting skikkelig når vi først skulle sette i gang noe, så vi søkte om en sum som var stor nok til å leie inn skikkelig løypedesigner og entreprenørfirma til graving og anleggsarbeid, sier Østvedt.
Godt i gang
Sammen med bidraget til Tveit IL har stisyklingsprosjektene i Kristiansand Sykkelpark fått til sammen 475.000 kroner.
– Vi i Kristiansands Cykleklubb har søkt om midler til å utbedre trekktraseen, pluss å lage en helt ny løype. I tillegg skal også Tveit IL, som driver Tveit Skisenter hvor Kristiansand Sykkelpark ligger, bytte heismotor slik at heisen blir mye enklere å ta for nybegynnere. Totalt har de tre prosjektene en kostnadsramme på cirka 475.000 kroner, og Gjensidigestiftelsen støtter generøst opp ved å dekke hele summen, sier Østvedt.
Forrige uke var det befaring og planlegging, og denne uka gikk de tre første dugnadene med vårrydding i de eksisterende løypene, start på trefelling og trasérydding til den nye løypa.
Saken fortsetter under
Her kommer løyper i Kristiansand Sykkelpark. Foto: Privat
Tilrettelegges for flere brukere
Når heistraséen jevnes ut, blir lettere for nybegynnere å bruke heisen. Slik det er nå er det ikke lett så lett for ferske syklister å komme seg opp heisen.
Samtidig skal det bygges hopp og doseringer og andre elementer, litt i retning av det som finnes i Hafjell og Drammen, forteller Strædet, som er opptatt av at parken skal favne bredt.
– Det er viktig at den parken blir slik at den kan brukes både av nybegynnere og samtidig fenger for oss som kan sykle en del, sier hun.
Østvedt forklarer at den største utfordringen med prosjektene er selve terrenget, for det er ikke mye masse å finne naturlig i området.
– Samtidig så betyr det at vi får en løype med særpreg som fremhever det naturlige terrenget her, og vi har mulighet for å tilføre masse der det trengs, sier han.
Viktig for miljø og rekruttering
Østvedt gir Strædet mye av æren for at det hele kom i gang.
– Alt var Hildes initiativ. Det var hun som satte i gang, men nå er vi noen flere som drar i trådene, sier Østvedt.
Nærmiljøanlegg som Kristiansand Sykkelpark betyr mye for å økte aktiviteten, rekrutteringen og utviklingen innen stisykling og heisbasert sykling, og stadig flere mindre anlegg dukker opp med støtte fra blant annet Gjensidigestiftelsen. Kjerringåsen i Østfold er et annet eksempel.
Les også: Paradokset Kjerringåsen
Snorre Pedersen (til venstre) skal designe løyper til Kristiansand Sykkelpark. Her med Øyvind Østvedt, Ragnar Pedersen og Hilde Sangesland Strædet under befaringen forrige uke. Foto: Privat