Følgende utøvere er tatt ut på det norske utforlandslaget denne sesongen: Isak Leivsson, Frikk Hess-Bolstad, Simen Smestad, Henrik Myhrvold, Brage Vestavik, Ole-Herman Bergby, Atle Hagen Laakso og Mille Johnset.
I tillegg til de åtte utøverne består landslaget av et støtteapparat på tre: hovedtrener Bjørn Ballangrud, assistenttrener Niclas Stensrud Andersen og mekaniker Sam Baeten, samt en stor gruppe ivrige foreldre.
– Målet med landslaget er at det skal være et godt sted å utvikle seg for utøvere som virkelig satser alt for å bli best mulig i utfor, og det naturlige neste steget vil være at de går til fabrikklag. Vi ser at i utfor må du lykkes i ung alder for å klare å komme helt til topps, derfor satser vi på unge utøvere, og i utgangspunktet er det utøver fra 15 til 23 år vi satser på. Unntaket er Isak (Leivsson), som er god nok for fabrikklag, men som i år har valgt å ordne seg egne avtaler og reise med landslaget, sier Ballangrud.
Les også: Leivsson ferdig på Pro Pain Dirt Zelvy
Ungt og lovende
Ballangrud kommenterer uttaket slik:
Frikk Hess-Bolstad og Simen Smestad går over i seniorklassen i år, og der blir det vesentlig tøffere motstand. Bare det å kvalifisere til finalen blir en stor bøyg. I fjor var ingen av kvalifiseringstidene deres gode nok til å få kjøre senior-finale, men de har hatt flere finaletider som var raskere enn kravet for å kvalifisere, så vi vet at de har det i seg. De må bare sørge for å ha toppfarten på plass tidligere enn før. Henrik Myhrvold har jobbet veldig hardt for å vise seg verdig en plass på laget, og fysisk og teknisk sett ser det veldig lovende ut.
Les også: Smestad – Må gi mer F om det skal gå fortere
Les også: Hess Bolstad – Må få spenningsnivået på plass
Saken fortsetter under
Simen Smestad debuterer i seniorklassen denne sesongen, mens Ole-Herman Bergby har en sesong igjen som junior. Foto: Mayhem Media
Juniorgutta Brage Vestavik og Ole-Herman Bergby er virkelig på hugget for tiden, og jeg har veldig trua på at de kommer til å kjøre bra i verdenscupen i år. Begge har fått testet seg i verdenscupen en sesong og har fått mange gode erfaringer som de har jobbet godt med i vinter. For Brages del er jeg helt sikker på at det vil være positivt å følge landslaget i år i stedet for et stort team. På landslaget har han kjente folk rundt seg hele tiden som støtter han, og han senker skuldrene en god del, noe som jeg er helt sikker på at vil føre til bedre prestasjoner.
Mille Johnset og Atle Hagen Laakso er ikke gamle nok til å kjøre verdenscup ennå, men de er så store talenter at det er viktig for meg å ha dem med på laget allerede nå, slik at de er best mulig forberedt når de skal kjøre verdenscup neste år.
Les også: Johnset inn på Trek Racing
Saken fortsetter under
Mille Johnset har enda ett år igjen før hun blir junior, men er likevel tatt ut på landslaget. Foto: Mayhem Media
Optimistisk inn mot sesongstart
Forrige helg kjørte laget første samling for sesongen der blant annet lagbygging var en viktig post på programmet, og Ballangrud ser optimistisk på sesongen.
– Jeg har veldig god tro på at dette kommer til å være et godt år for landslaget. Alle utøverne trener veldig godt, og de er veldig flinke til å motivere og utfordre hverandre. Teambuilding-samlingen gjorde oss mer bevisst på de ulike personlighetstypene i laget og hvordan vi kan benytte oss av den kunnskapen til å bygge et best mulig team. Vi er et veldig bra team allerede hvor alle hjelper hverandre, men vi kan selvfølgelig bli mye flinkere på mye også, sier han.
Fram mot sesongstart skal laget ha noen helgesamlinger i Nesbyen hvor det ofte er tidlig bart og gode forhold og en utenlandssamling.
Sikter helt til topps
Landslaget vil delta i alle de europeiske verdenscuprundene, men har i utgangspunktet ikke lagt opp til å delta på VM i Australia.
– Siden det er så kostbart å reise dit har vi i utgangspunktet ikke planlagt å reise dit, men dersom vi har utøvere som presterer helt i toppen i verdenscupen i år, kan det være at vi må revurdere det i løpet av sesongen. Vi har dessverre ikke noe veldig stort budsjett, og det er ikke så lett å få pengestøtte fra sponsorer til en relativt ukjent idrett i Norge, men utøverne brenner for sporten sin og er klare for å betale egenandeler slik at de kan kjøre flest mulig verdenscupritt, sier Ballangrud.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.