/ Utfor
 / Hafjell

Åpner ny dobbelsvart løype: – Ganske sinnssyk idé

Etter mye motstand åpnes det nå et nytt svinbratt område som bare er forbeholdt de aller tøffeste våghalsene i Hafjell.

Sist oppdatert: 12. september 2024 kl 16.58
Lesetid: 3 minutter

Hafjell Bike Park åpner en ny øvre del av den beryktede Illenbergløypa førstkommende søndag, og stibyggingens ubestridte helt, Ole Henrik Illenberger, står i sentrum for denne utvidelsen. Etter flere års hardt dugnadsarbeid, sammen med hjelp fra andre ildsjeler, er løypa klar til å bli testet av ivrige stisyklister.

Løypa, som Illenberger påbegynte i 2017, har vært en utfordring på mange måter.

– Vi har bygd i seksjoner. Nedre delen har vært åpen en stund, men nå åpner vi en ny, lang del som tar oss enda nærmere fullføring, forteller Illenberger til Terrengsykkel.

Med noen store stormer som har veltet trær og satt dem tilbake i byggeprosessen, har det vært en tålmodighetsprøve. Men til tross for naturens motstand og en krevende byggeprosess, er dugnadsånden og entusiasmen for å skape noe unikt fortsatt sterk.

Inspirert av Alpene

Illenbergers løype er inspirert av hans egne erfaringer i Alpene.

– I Alpene er det jo mye brattere, og vi ville ha noe som var litt røffere og tøffere enn det vi allerede hadde.

DUGNADSHELTEN: Ole Henrik Illenberger har brukt hundrevis av timer på å skape Hafjells råeste utforløype. Foto: Martin Vinje
DUGNADSHELTEN: Ole Henrik Illenberger har brukt hundrevis av timer på å skape Hafjells råeste utforløype. Foto: Martin Vinje

Han legger til at Hafjell Bike Park har satset mer på familievennlige løyper, mens Ilenbergsløypa tilbyr noe for de mer teknisk dyktige syklistene.

– Dette er Hafjells svarteste og lengste tekniske løype, uten tvil.

Byggeprosessen har imidlertid ikke vært det letteste.

– Å lage en så lang løype gravd for hånd er egentlig en ganske sinnssyk idé, ler Illenberger, og legger til at store deler av løypa er gravd uten maskiner, med bare noen få unntak der gravemaskin ble brukt.

LES OGSÅ
hafjell bike park kåring
MYE NEDBØR: Slik ser det ut på stiene i Trysil Bike Arena nå. Foto: Trysil Bike Arena

Tusenvis av dugnadstimer

Sammen med Morten Nordholm og andre frivillige, har Illenberger lagt ned hundrevis av timer med dugnadsarbeid.

Favorittelementet i den nye løypa er et bratt skogsparti som Illenberger beskriver som «svinbratt». Dette området var en hoveddrivkraft bak hele prosjektet.

– Det er vel kanskje det jeg synes ser estetisk kulest ut.

Partiet er bratt, men ikke nødvendigvis teknisk krevende for de erfarne syklistene, takket være grundig tilrettelegging underveis.

Krevende utfodring

Forventningene til åpningen er høye og i skrivende stund fullfører Illenberger de siste 50 meterne med inngangen fra Gressløypa, og ser fram til å høre responsen fra sykkelmiljøet på søndag.

– Jeg tror jo at det er et stort behov for slike løyper, spesielt når man ser hva som bygges rundt omkring i Norge, som ofte er litt lettere og enklere, reflekterer han.

Prøveåpningen skjer nå på søndag den 15. september, og Illenberger forventer at den nye delen blir godt mottatt, særlig av de syklistene som ønsker en rå og teknisk utfordring.

Hafjell Bike Parks sjef, Knut Løke, beskriver løypa som en:

– Dobbelt svart, veldig teknisk løype som vil være en morsom og krevende utfordring for drevne syklister.

Så om du er klar for å teste Hafjells svar på en alpeløype, møt opp til prøveåpningen førstkommende søndag!

Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Sigurd Ekeli Grimsby
Journalist
Vår fotojournalist Sigurd har en sterk lidenskap for alt som involverer fart og visuelle uttrykk. Han er en ivrig frikjører og terrengsyklist, og setter alltid pris på en stor backflip – både foran og bak kameraet. Har du en idé eller et tips til en sak du tror Sigurd vil være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Publisert 12. september 2024 kl 15.39
Sist oppdatert 12. september 2024 kl 16.58
annonse

Relaterte artikler

annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Kommersiell leder: Alexander Hagen