Steve Peat tester sin første Santa Cruz V10 mot årets utforversting
Hvor mye raskere har utforsykler blitt på 15 år? Steve Peat tester Santa Cruz V10 fra 2006 mot årets V10. Gammel mot ny. 26 mot 29-tommer. Peaty mot Peaty. Hvor mye raskere er den nye sykkelen?
NY MOT GAMMEL: Hvor mye raskere er Steve Peat på en ny utforsykkel enn en som er 15 år gammel?
Lesetid: 2 minutter
Utforsykler har endret seg veldig mye de siste 15 årene. Rammene har blitt lengre. Styrevinklene har blitt slakere. Demperne har blitt bedre og hjulene har blitt større.
Men hvor mye raskere er de nye syklene enn de beste fra 15 år tilbake? Den tre-doble verdenscupvinneren og VM-vinneren fra 2009, Steve Peat gjør et forsøk på å finne det ut. Men først må han klare å komme seg til mål på den gamle sykkelen uten å punktere og uten å ødelegge de skjørere aluminiumshjulene som var standard i 2006.
Sjekk videoen nedenfor.
Fasiten er at Peaty syklet 7 sekunder på 3 minutter på den nye sykkelen enn den gamle. Det virker kanskje som lite, men ser vi på resultatlista fra årets verdenscupkonkurranse i Les Gets i Frankrike ser vi hvor mye det utgjør.
I Les Gets i år vant Thibaut Daprela på 3.33. Vi må helt ned på 21. plass for å finne den som kom 7 sekunder bak vinneren Daprela.
Ser vi på resultatene fra årets konkurranse i Maribor i Slovenia ser vi at 7 sekunder er forskjellen på 1. og 18. plass. Ganske oppsiktsvekkende egentlig at den nyeste sykkelen ikke skiller mer enn 20 plass i et verdenscupritt i utfor. Men det er nok ikke så enkelt.
Det Peatys test ikke viser, og som vi heller ikke kan lese ut av resultatlistene fra årets verdenscup er hvor mye vanskeligere årets verdenscupløyper er enn dem fra 2006. Det er også umulig å vite hvordan nivået til Steve Peat er i dag i forhold til i hans glansdager. Er det lettere å sykle fort på sub-optimalt utstyr hvis man sykler litt saktere og tryggere generelt? Sansynligvis vil de nye syklene kunne gi større utslag i en situasjon der det virkelig gjelder å hente ut hver tidel og hvert sekund for å vinne en konkurranse.
Testen viser samtidig tydelig at dagens utforsykler er vesentlig mer pålitelig enn dem fra 15 år tilbake. Hjulene tåler mye mer. Dekkene punkterer sjeldnere og syklene generelt krever mindre mekking og vedlikehold mellom hver omgang for å fungere optimalt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.