Svenskene hadde satt seg i Wallner sin Racing teambuss og reist til Spania for å kjøre ritt og trene i nesten seks uker. Leilighet var ordnet til en forholdsvis god pris, med plass til to norrbagger. Da Espen nevnte muligheten var jeg ikke sen med å spørre sjefene om (både Anne Mai, og gutta på Bikes and Boards). Dette var noe som bare måtte gjøres. Heldigvis har alle god forståelse for hva som er viktig i livet og klarsignal ble gitt. Jippi! Billett bestillt!
I Malaga fikk vi vite at det skulle være en gondol som var beregnet på turistene, men som lokale syklister og guidefirmaer som switchbackdh.com hadde begynt å benytte seg av for rase nedover de spanske fjellsidene. Værmeldingen på jevnt over 22 grader virket heller ikke avskrekkende.
Innsjekking
Avreise kl 06.30 fra Rygge flyplass. Ankomst Malaga 10.30. Ved innsjekking i Norge gikk ting over all forventning med tanke på at vi hadde med oss 2 sykler pr pers og digre bagger. Når vi kom frem til Malaga airport skulle det vise seg at vi fikk noe større utfordringer. Svenskene var i Portugal for å kjøre et ritt, men leiligheten sto klar for sykkelhungrige nordmenn. Planen vår var å ta taxi til leiligheten, men med fire sykler, to store bager og to vikinger, skulle det by på litt utfordringer da spanjolene praktisk nok kun har små personbiler til taxi. Når vi så kom trillende med bagasjehaugen vår ristet de bare vilt på hodet og sa "que pasa". Etter mye om og men fikk vi etter lang tid tak på noen hyggelige taxihjelpere i gule vester som snakket bittelitt engelsk og fikk overtalt to sjåfører til å legge ned setene i bilene sine og kjøre oss dit vi skulle.
Kreativ shuttling
Neste dag var vi klare for å teste ut gondolens fasiliteter og de lokale løypene i Malaga. Den planen fikk seg en liten knekk da det viste seg å være så mye vind at gondolen ikke gikk den dagen. Men gutta var ikke tapt bak en vogn og tok kontakt med de lokale gutta som med kroppsspråk og spanske gloser kunne tilby oss å henge på bilen deres ved å ta sikkerhetsbeltene ut av sidevinduene og så holde seg fast for harde livet. Dette skulle vise seg å bli en brå overgang, spesielt for Bjørn som har kostet på seg et 80cm FSA-styre. Det ble en saftig utfordring i trange gater med spansk kjørekultur. Til slutt kom vi oss vel frem til vår første løype på spansk jord. Det ble en del gåing for å kunne nyte gode utforkjøringer den første dagen, men det gjør jo ingenting når man er på treningsleir.
Malaga har mye å tilby av utforløyper, dirt og bmx-bane.Utforløypene er krevende på grunn av mye rullestein, som er veldig bra trening. Vi fikk høre at Steve Peat hadde vært der nede og testet dempere i løypen (Mijas). Han hadde også tatt tid på banen, 2,54 sek. Denne løypen ville vi også kjøre!
Løypen er veldig kul og til tider ganske farlig om man kræsjer. Noen steder på stien er det veldig smalt og bratt ned på siden (3-5m ned). Vi tok helt av, denne vil vi sykle mer! Den har hopp, dropp, switchback, høy fart og litt tråkking. Dette var løypen for oss.
greg Minnaar Track
Seinere ut i uken gikk turen til Greg Minnaar track i Granada. Der ventet en støvtørr løype. 23 Degree managements teamsjef, Martin Whiteley, var hyggelig og tilbød seg å shuttle oss og inviterte oss innom kontoret sitt for racingsladder og red bull.
Hvis du er på jakt etter en løype du bare kan leke deg i, er dette løypa du bør prøve. Det er veldig lite stein. Løypa består mest av hardpakket jord med fine høyhastighetssvinger og morsomme hopp.
Vi var i Malaga i ni dager, men kunne gjerne blitt lenger. Her var det mye å ta seg til på sykkelsetet. Dersom du ikke reiser med et guidefirma anbefaler vi på det sterkeste å ha en bil om du drar ned her. Da blir mulighetene så mye større, både for å reise rundt til forskjellige løyper, og som shuttleheis.
Vi kan anbefale alle som er klar for å sykle litt tidlig på sesongen å dra ned til Malaga. Bare husk på å ta med nok slanger/lappesaker og minst et sett med ekstra dekk. De steinete forholdene her nede ga oss flere punkteringer enn vi har hatt de siste sesongene til sammen, og meget stor slitasje på dekkene.
Nå er vi klare for resten av en spennende sykkelsesong!
Espen og Bjørn