Stisyklister kan nyte at en hardtail krever mindre vedlikehold enn en fulldemper. Det er også færre ting som kan gå i stykker når du ikke har demping bak på terrengsykkelen.
En hardtail er allsidig. Den kan fungere som transportmiddel og stisykkel. Du kan bruke den i tekniske terrengritt og i raske grusritt som Birkebeinerrittet. Ambisiøse ungdomssyklister som konkurrerer i rundbane sverger også til den enkle hardtailen. For ungdomsklassene gjelder vektregler som spesifierer at en hardtail må veie minst 10 kilo, mens en fulldemper må veie minst 12 kilo. Med god teknikk og lette bein vil de fleste kunne sykle fortere i et ritt med en ganske så lett hardtail i forhold til en god del tyngre fulldemper.
Vi skal komme tilbake til hvorfor denne sykkeltype er så populær, og ikke minst hva som er viktig å se etter hvis du skal kjøpe hardtail. Men først, dette er noen av våre testfavoritter blant hardtails for 2022-sesongen:
De beste terrengsyklene til ritt, trening og turer
Cannondale Scalpel HT er en sykkel med lange tradisjoner, men i ny konfigurasjon. Den likte vi godt.
Specialized Epic er en annen sykkel som har vært med lenge, men blitt oppdatert flere ganger. Vi testet den vanvittig flott utstyrte S-Works-utgaven.
BMC Twostroke er en ganske nyskapende og rå hardtail, som vil appelere til dem som både skal kjempe mot klokka, men også ha det morsomt underveis.
Scott Scale er en populær sykkel i Norge, og ikke uten grunn. Både med aluminiums- og karbonramme er dette en super sykkel til mosjonister og dem skal sykle tur, trene, eller konkurrere.
Superior XP 929 imponerte oss da vi testet den.
Canyon Exceed viser at du får gode karbonrammer helt ned mot 20 000 kroner.
De beste hardtailene til stisykling
Specialized Fuse er en billig inngangsbillett hvis du vil prøve deg på stisykling uten å knekke bankkontoen.
Canyon Stoic er en nyvinning fra den tyske produsenten til de som vil leke seg på stien uten å bruke mye penger.
Orbea Laufey er en rimelig stihardtail til rett over 15 000 kroner.
Hvorfor denne sykkeltypen?
Det er flere gode grunner til å velge en hardtail. Dette er noen av dem:
Penger som ville gått til en bakdemper og fordyrende rammekonstruksjon på en fulldemper kan heller brukes på komponenter.
En bakdemper og kulelager i demperoppheng medfører mer kostnader til vedlikehold over tid.
De fleste produsenter har nå blitt så flinke på teknologiutvikling at vektforskjellen mellom hardtailer og fulldempere ikke er så stor som den en gang var. Alt annet likt så vil uansett en hardtail være 500-800 gram lettere enn en tilsvarende fulldemper.
Forskjellige typer/egenskaper
Hardtailer kommer i hovedsak i to typer: de som er rettet mot tur, trening og ritt, og såkalte sti-hardtailer. Visuelt er det ikke alltid stor forskjell, men egenskapene kan være vidt forskjellige.
Dette kjennetegner en typisk ritt-hardtail
Lett ramme i karbon eller aluminium
100-120 millimeter vandring i gaffelen
Lettrullende og raske dekk
29-tommer hjul
Senkepinne bare i enkelte tilfeller
Bratt styrevinkel - fra 67 til 70 grader
Gjerne lette hjulsett med medium brede felger - 22-28 mm innvendig bredde
Dette kjennetegner en typisk sti-hardtail
Som oftest aluminiumramme, men også stål, titan og karbon finnes.
100-160 millmeter vandring foran
Grove knastedekk
29 eller 27,5 tommers hjul, eller en kombinasjon
Senkepinne
Kraftige bremser
Slak styrevinkel - Fra 65-68 grader
Litt tyngre hjulsett med brede felger - 25-30 mm innvendig bredde
Hva skal man se etter
Sjekklisten for hardtailer er stort sett den samme som for fulldempere.
Når man ikke har noen demping bak, vil dempegaffelen være avgjørende for at en hardtail klarer å ta unna slag i terrenget, det være seg små hull på grusveien eller store dropp på stien.
Men skulle kanskje tro at bremsene var på andreplass, men vi vi påstå at en senkepinne er viktigere. Hvis du aldri skal utenfor grusveien er ikke dette et kritisk punkt, men om du har den minste ambisjon om å prøve deg på stisykling, er en senkepinne et must.
Bremser som tar ned farten på en tillitvekkende måte er alltid et must, og spesielt på en sykkel som kanskje ikke vil følge terrenget like godt uten bakdemper.
Drivverk med 1x11 eller 1x12-girsystem vil fungere greit både til grussykling, rittsykling og stisykling.
Rammemateriale
Hardtailer kommer både med karbonrammer, aluminiumsrammer, og i noen sjeldne tilfeller også stål- eller titanrammer. De to førstnevnte er de mest utbredte.
De aller fleste ritthardtailer over 20 000 kroner kommer med karbonramme. Det gjør også flere sti-hardtailer, men her er det vanligere å se aluminium som rammemateriale, eller stål.
På en sykkel uten demping bak, kan valg av rammemateriale ha mye å si for hvordan sykkelen håndterer ujevnheter og slag. Karbon muliggjør det å konstruere rammen på en måte som gjør at den gir etter for slag i vertikal retning og demper vibrasjoner. Karbonrammer kan i mange tilfeller oppleves som mer komfortable og ettergivende, uten at det går ut over tråkkeffektivitet og styrepresisjon.
Hjulstørrelse
Tidligere var det 26-tommers hjul som dominerte denne kategorien. Det er nå historie. Hardtailen er en sykkeltype som nyter ekstra godt av store 29-tommers hjul og deres tilgivende egenskaper. Da rammen ikke har noen egen aktiv demping. De større hjulene hjelper vesentlig på terreng-egenskapene til hardtailen. Alle syklister i verdenscupen i rundbane bruker 29-tommers hjul.
Det sagt, finnes det også hardtailer med mindre 27,5-tommers hjul hjul. Mange produsenter velger å utstyre de minste syklene, typisk størrelse XS og S med 27,5-tommer hjul, da sykkelens proporsjoner kan bli litt ukurante med store hjul på små rammer.
Du finner hardtailer i større størrelser med 27,5 tommer hjul også. Noen sti-hardtailer kommer som, eller kan settes opp som såkalte mullets, med 29-tommers hjul foran og 27,5 tommers hjul bak.
Prisnivå og utstyr
Hardtailer får du nær sagt i alle prisklasser. Modeller for voksne av en kvalitet som fungerer til terrengsykling begynner på ca 7000 kroner. Markedets dyreste hardtailer koster over 100 000 kroner.
Etter flere år med testing av slike sykler, mener vi i Terrengsykkel at du må ut med minimum 12 000 kroner, og helst 15 000 kroner for å få en god hardtail med deler og utstyr som vil fungere godt over tid. Det finnes selvfølgelig hederlige unntak.