Stålfjærer gir overlegen følsomhet og komfort
Muligheter for finjustering etter din vekt
Slitestyrke og kvalitetsfølelse i særklasse
Minus:
Klikk her for å gå direkte til konklusjonen
Det var med stor nysgjerrighet vi for snart halvannet år siden pakket opp to dempede setepinner fra det lille, familieeide selskapet Airwings Systems. Fra sitt avanserte metallverksted i Sør-Tyskland har de spesialisert seg på å bygge setepinner med fjæring - med vekt på slitestyrke og maksimal komfort. Airwings Evolution 360 og 425 (tallene angir lengden på pinnen) er de nyeste versjonene, med spesialutviklede kulelagre og henholdsvis to og tre stålfjærer på innsiden.
Den norske importøren, Harmek, har lang fartstid i kulelagerbransjen som representant for den tyske bransjegiganten INA - som blant uendelig mye annet også leverer lagrene til Rocky Mountains fulldempere. Airwings gikk til INA da de ville utvikle den ultimate setepinnen, og endte opp med hele 150 kuler i hver pinne.
Disse kulene er fordelt på seks pakker som omslutter det bevegelige toppstaget, og de herdede stålkulene ruller i vertikale spor som skal sørge for minimal friksjon og null slark.
Silkemykt førsteinntrykk
Førsteinntrykket bekreftet påstandene. Etter bare et par-tre timers innkjøring ga Evolution-pinnene et silkemykt inntrykk, med overraskende lite uønsket gynging. Som dempepinne-entusiast var jeg svært fornøyd med å finne en slags mellomting mellom de to vi testet sist: G-Shok og Cane Creek Thudbuster.
Du oppgir din egen vekt når du bestiller Airwings-pinne, og får dermed levert en fjærpakke tilpasset deg. For seksti kroner pr ekstra fjær kan du skaffe deg et utvalg alternativer i ulike hardheter, i tilfelle du skal låne bort pinnen eller vil eksperimentere med følsomheten.
Vi har prøvd de fleste fjærkombinasjonene, og endte opp med fabrikantens anbefaling på Evolution 360 - og et hakk mykere oppsett på Evolution 425. Sistnevnte har tre fjærer innvendig, og dermed flere muligheter til finjustering. Det kommer godt med; med våre 77-78 kilo har vi til gode å bunne fjæringen med det myke oppsettet på 425, mens et hakk mykere på 360 gir gjennomslag på bare middels store hindringer.
Vår klare favoritt er Evolution 425: Med tre fjærer og dermed flere mulige kombinasjoner mellom hardest og mykest, risikerer du ikke å havne mellom to stoler i vekttabellen - slik vi opplevde på 360.
Tar unna humpen, og roer seg ned
Airwings er med normalt fjæroppsett ikke fullt så følsom som G-Shok, som uten tvil er den mest følsomme dempepinnen på markedet - på godt og vondt. Også på vondt, fordi G-Shok krever runde tråkk for ikke å gynge ustanselig. Cane Creek Thudbuster, oppfører seg med sine uretan-puter roligere slik sett. Men med sin mye mer progressive karakter (den blir strammere og strammere jo lenger ned i vandringen du kommer - mens G-Shok er silkemyk nesten helt til det sier stopp) svelger den ikke like mye og skaper samtidig mer trampolinefølelse hvis du ikke letter på rumpa over grovt underlag.
Airwings fikser begge disse oppgavene imponerende bra: Den sluker ujevnheter med overbevisning, uten å gi deg følelsen av å sitte i en vannseng. Det finnes ingen returdemping her, men den relativt korte vandringen og finjusteringsmulighetene sørger for imponerende ro over arbeidet. På fjellveier, grusveier og over ujevn asfalt er den helt i sitt ess - der er 50mm vandring helt passe. Har du en touringsykkel som brukes mye til langturer i slike omgivelser, fortjener både den og kroppen din en Airwings.
Hva så med stisyklistene blant oss?
Som nevnt før; en dempepinne har ikke noe med fulldemping å gjøre, du må fortsatt belage deg på å løfte på baken over de verste humpene - slik du allerede gjør - men du vil garantert sitte mer over vanskeligere terreng, bli mindre sliten i kroppen og oppleve bedre flyt. Spørsmålet er om du aksepterer den ekstra vekta.
Tyngst i bransjen
For hvordan i all verden kan det ha seg at Airwings-pinnene veier hele så mye som 798 og 880 gram, omlag førti prosent mer enn de nærmeste konkurrentene - og mye mer enn hva de selv hevder i brosjyren?
Noe av svaret handler trolig om at Airwings bygger pinnene sine for å være bunnsolide, med rikelig av kulelagre og nok gods til å tåle en smell. Dette gjør de vel vitende om alle teleskopiske dempepinner har mye å slite med når det kommer til lagre og foringer, fordi de må håndtere bevegelser i flere retninger samtidig. Setet beveger seg på skrå framover og opp og ned i pinnen, samtidig som opp slagene fra bakhjulet kommer fra en annen vinkel - og gjør at setet også dunkes litt bakover når kroppsvekta hviler på det over en hump.
Dette betyr akutt fare for ekstra friksjon, og dette er grunnen til at mange teleskopiske setepinner er et helvete å vedlikeholde over tid. En USE XCR-pinne som vi også har prøvd, utvikler eventyrlig mye slark - og må bygges opp med nye foringer hver eneste sesong! Dempepinnene fra Rock Shox er heller ikke kjent for å holde ut lenge med tøff bruk før lagerkulene blir til grus.
Overbeviser i laboratorium
Slitasjen kjenner vi fra andre dempepinner på test: Etter halvannet års bruk har både G-Shok og Thudbuster utviklet litt slark i parallellogrammet.
Holder Airwings hva de lover? Selv fikk produsenten et uavhengig laboratorium (husk, vi er i Tyskland nå…) til å sette en Evolution-pinne i testbenken, og simulere 30 000 km sykling på humpete underlag med en 140 kilo tung rytter - som attpåtil skjøv setet overdrevne sju centimeter bak senter av pinnen.
Måleapparatene fant ikke spor av slitasje.
...men vi fikk litt slark likevel
Forundringen var derfor stor da vi klarte å utvikle slark på Evolution 360-pinnen etter bare noen måneders daglig kjøring.
Det skjedde etter rekordmye deng på fjellstier. Som en del av denne testen, ga jeg Airwings-pinnene til to kompiser som aldri før har prøvd dempepinner. Etter to dagers hardkjør i Rondane var ingen av dem i tvil: Airwings-pinnene var en stor, positiv overraskelse. Lange turer på steinete underlag ble mindre slitsomme for kroppen, flyten ble bedre - og vekta la de ikke merke til.
Men altså: Etter fjellturen hadde 360-pinnen utviklet noen millimeter slark, og vi ringte importøren for å klage. Vi var tross alt lovet null slark.
Lynrask importør
Harmek tok straks affære. Bare noen timer senere (!) dukket en bil opp med ny pinne. Importøren forsikret at den gamle pinnen ville bli nøye eksaminert hos fabrikken, beklaget det hele og sa at det hele var både uforståelig og uakseptabelt for Airwings som leverandør. Dersom dette er servicenivået også den vanlige forbruker kan vente seg, er det sjelden vare i norsk sykkelbransje.
Evolution 425-pinnen er fortsatt akkurat som ny etter halvannet års bruk - absolutt ikke snev av slark eller uregelmessigheter, og den nye 360-pinnen har heller ikke utviklet noen tegn på slitasje etter byttet. Vi håper vi hadde med en mandagspinne å gjøre, og forventer at de andre holder løpet ut. Det er uansett tillitsvekkende at pinnene er utstyrt med smørenippel foran, slik at du lett som snus kan sprøyte nytt fett inn i lagrene - mens det gamle tyter ut øverst.
En klar favoritt - til sitt bruk
Airwingspinnen er blitt vår nye favorittpinne når det kommer til funksjon, fordi den er solid, fordi kjørefølelsen er flott - og fordi den norske importøren viser gode takter på servicenivået. Men når 425-versjonen veier inn på 880 gram, begynner det å gjøre vondt for konkurransesyklister og vektfokuserte entusiaster.
Men praksis er noe annet enn kalkulator-teori, og selv om perfeksjonisten vil merke overgangen fra en superlettvektspinne er vår erfaring at den ekstra vekta forsvinner fra tankegangen straks turen er i gang.
Vekttillegget tilsvarer ikke mer enn en full sykkelflaske ekstra på lasset, og det er verdt å merke seg at mange har det rasende moro på tur med lykt og batterier som veier mer enn dette.
Best i sin sjanger
En siste digresjon før konklusjonen: En test i tyske Mountain Bike i 2003 målte følsomheten til åtte dempepinner i laboratoriet (selvsagt!), og kåret Cane Creek Thudbuster til den mest følsomme av alle. Ikke overraskende, siden parallellogrampinner konstruksjonsmessig har mye mindre friksjon enn teleskop-pinner. Overraskelsen var at Airwings lå bare noen små desimaler bak, og ble målt klart bedre enn de andre teleskop-pinnene (Rock Shox og USE kom klart mye dårligere ut).
Dette stemmer godt med de vi har kjent fra Rock Shox og USE i praksis. Årsaken ligger i de avanserte kulelagrene, som Airwings er alene om.
Konklusjon
Airwings Evolution 425 er den mest overbevisende dempepinnen vi har prøvd. Ikke like følsom som G-Shok, tyngre enn de fleste – og ikke den billigste heller. Men den byr til gjengjeld på svært god komfort, forbausende lite uønsket gynging, den er tillitsvekkende konstruert og enkel å tilpasse ulike vektklasser. Denne pinnen gir deg bedre flyt og gjør det mindre sliten i kroppen.
Har du en sykkel som brukes til alt fra jobb-pendling, lengre ekspedisjoner på fjellveier og småveier – eller du rett og slett logger mange mil på grus bare for mosjonens skyld, så er det verdt å prøve en Airwings. Vi lånte den ut til tre terrengsyklister uten erfaring med dempepinner. Alle tre betalte gladelig full pris for å få seg én hver.
Er du ihuga stisyklist med ønske om ekstra komfort på hardtailen, er Cane Creek Thudbuster fortsatt er godt alternativ – hvis det å spare 300 gram betyr mer enn å få en bedre slitestyrke og en finere fjæringskarakteristikk.